Elokuu tarkoittaa koulun alkamista ja aktiivisempaa liikennettä ja liikennevalvontaa koulun ympärillä. Poliisille on myös kyse ennaltaehkäisevästä roolista olemalla läsnä liikenteessä. Vanhempi konstaapeli Simon Hagman Pohjanmaan poliisilaitoksella ja Pietarsaaren poliisiasemalla sanoo, että heidän läsnäoloansa arvostetaan.
- Poliisi saa harvoin arvostusta, mutta juuri koululiikenteen valvonnassa näkee paljon iloisia lapsia ja aikuisia, jotka ovat tyytyväisiä, kun poliisi on läsnä. Mielestäni liikenneturvallisuus koulujen ympärillä on hyvä meidän seudussamme. Välillä poliisi joutuu puuttumaan tienkäyttäjän toimintaan, mutta kokonaisuudessaan liikenneturvallisuus on hyvä.
Simon Hagman on työskennellyt liikenneturvallisuuskysymyksien parissa ja nähnyt, että pyöräily-ympäristöstä on tullut turvallisempi vuosien myötä. Hagman kertoo pyörien olevan paremmin ja turvallisemmin varusteltu ja myös suurimmassa osassa tapauksista käytössä on turvallinen kypärä – lähes 51% suomen pyöräilijöistä käyttävät kypärää.
- Loukkaantuneiden pyöräilijöiden määrä on puoliintunut viimeisten 10 vuosien aikana poliisin tietojen mukaan. Tämä tukee sitä, että tänä päivänä on turvallista liikkua pyörällä.
Hagman kertoo, että suurin osa tämän päivän pyöräilyonnettomuuksista tapahtuvat risteyksissä ja suojateillä. Poliisin tilastojen mukaan vuosina 2018-2020 seitsemänkymmentäkolme prosenttia henkilövahingoista tapahtuivat risteyksessä. Pyöräilijöistä, henkilövahinkotapauksissa, 16 prosenttia oli alle 15 vuotiaita.
- Usein käy niin, että pyöräilijä tulee liian kovaa vauhtia ja autoilija ei ehdi väistämään tätä. Onnettomuudet sattuvat usein risteyksissä, missä näkyvyys sivuille on huono tai rajoittunut. Autoilijalla on velvollisuus väistää pyöräilijää risteyksissä, mutta huonon näkyvyyden takia tai, että pyöräilijä tulee kuolleen kulman takaa voi helposti aiheuttaa kolarin, kertoo Hagman.
Koska voi vaatia lapselta vastuuta liikenteessä? Hagman kertoo, että lapset ovat yksilöllisiä, jotkut oppivat aikaisin pyöräilemään turvallisesti ja joillakin kestää kauemmin oppia. Lapsi, joka on varttunut kaupunkiympäristössä, oppii nopeammin liikenteen säännöt ja kuinka liikenteessä liikutaan turvallisesti.
- Se riippuu myös siitä, kuinka aktiivisia lasten vanhemmat ovat. Vanhemmilla on tärkeä tehtävä opettaa lapsille, kuinka liikutaan turvallisesti. Oman arvioni mukaan oppilaat toisella luokalla osaavat joskus liikkua turvallisemmin kuin vanhemmat lapset. Nuoremman lapsen vauhti on yleensä hitaampi ja ne pysähtyvät suojatien ääressä, vaikka autoja ei tule, kertoo Hagman.
Vanhemmille liikenne voi olla päivittäinen huolenaihe. Silloin on hyvä yhdessä kerrata liikennekäyttäytymistä ja riskitekijöitä. Vanhempien kuuluu myös tarkistaa, että varusteet ovat kunnossa ja kypärä toimii. On myös tärkeä muistaa, että vanhemmat toimivat roolimalleina – myös liikenteessä. Jos lapsi näkee vanhempansa pyöräilevän ilman kypärää, myös lapsi tulee todennäköisesti pyöräilemään ilman kypärää. Onnettomuustietoinstituutin mukaan 41 ihmistä 2017-2019 pyöräilyonnettomuus kuolin tapauksissa olivat ilman pyöräilykypärää. Kypärä olisi todennäköisesti pelastanut kolmasosan heistä. Suosittelen vanhemmille www.liikenneturva.fi sivua. Siellä löydät paljon hyvää materiaalia koskien liikenneturvaa. Liikenneturvan Instagramissa on myös paljon hyviä videoita mitkä opettavat miten kuuluu liikkua liikenteessä turvallisesti, kertoo Hagman.
Lisätietoja pyöräilykampanjasta ja kilpailuehdoista löydät netistä TÄSTÄ ja Instagram-tilistä @sustainability.inspiration.