Painopistealueet
Vihreä siirtymä
Kestävyyssiirtymässä ensimmäinen askel on informaatio. Jotta PK-yrityksistämme ja alihankkijoistamme tulisi globaaleja edelläkävijöitä, tarvitaan toimenpiteitä, joiden lähtökohtana on aina ymmärrys vihreän siirtymän merkityksestä yrityksille.
Kaikki alkaa siitä, että löydetään vihreän siirtymän kantavat voimat ja mahdollisuudet. Hankkeen avulla tiedotamme työkaluista, jotka edistävät siirtymää ja säädöksistä, jotka asettavat yrityksille yhä suurempia vaatimuksia. Järjestämme webinaareja ja seminaareja, jotka varmistavat, että yritykset saavat oikeaa ja tutkimukseen perustuvaa tietoa moniulotteisesta teemasta. Testaamme yritysten tavoittamiseksi uusia menetelmiä erilaisten fokusryhmien, virtuaalisten / alueellisten kestävyysfoorumeiden, keskustelualustojen ja benchmarkingtapaamisten sekä muun tyyppisen, syksyn 2022 aikana myös kansainvälistä kiinnostusta herättäneen verkostotyön avulla.
Tulevaisuuden liiketoimintamallit
Vihreä siirtymä asettaa useita vaatimuksia ja edellyttää uusia ajatusmalleja. Yrityksille on yhä tärkeämpää pohtia, miten siirtymä kierotalouteen ja uudistaviin liiketoimintamalleihin tapahtuu.
Jotta neitseellisten raaka-aineiden määrää sekä resurssien ja energian käyttöä voitaisiin vähentää, uudet liiketoimintamallit ovat tärkeä ja keskeinen osa yritysten siirtymätyötä. Autamme yrityksiä esittelemällä hyviä esimerkkejä ja innovatiivisia, vakiintuneita liiketoimintamalleja.
Vastuullinen Pohjanmaa
Viimeisen vuoden aikana Pohjanmaalla tehtävä työ on alkanut kiinnostaa toimijoita Euroopan tasolla. Samalla kun sijoittajat ovat entistä enemmän alkaneet kiinnostua kestävistä investoinneista ja innovaatioista, Pohjanmaasta voi tulla kestävyyden, kiertotalouden ja uudistavan toiminnan keskipiste.
Erityistä huomioita kiinnitetään edelläkävijöiden esilletuomiselle ja Pohjanmaan profiloinnille Pohjolan kestävimpänä maakuntana. Jotta viestintä on uskottavaa, tehtyä työtä on myös mitattava määrällisesti ja sen tueksi on oltava dataa. Yritysten / alueen tulokset on viestittävä ja paketoitava kestävyyskertomuksissa.
Pääasiallinen tavoite on luoda viestintästrategia ja vuosikello Pohjanmaan kansainvälisen näkyvyyden viestimiseksi sekä luotava näkyvyyttä muutamassa kansainvälisessä verkostossa ja konferenssissa.