Solvingin trukit rakennetaan kestämään

Solvingin trukeilla siirretään kaikkea avaruusraketeista ja kuorma-autoista käytetyn ydinpolttoaineen kapseleihin. Koneet rakennetaan kestämään ja nyt yritys haluaa siirtyä myös valmistuksessa kestävämpään suuntaan.

Solving on hyvä esimerkki siitä, miten Pietarsaaren seudulla usein käy: teemme hyvää työtä ja olemme jopa alamme johtavia toimijoita koko maailmassa, mutta unohdamme kertoa edistysaskeleista.

– Olemme päättäneet kehittyä siinä, että puhumme tekemästämme tärkeästä ja pitkäjänteisestä työstä. Myös asiakkaamme vaativat, että olemme valmistusprosessin suhteen avoimia ja läpinäkyviä.

Näin toteaa laatupäällikkö Jenny Valo. Hänen kollegansa eri puolilla seutua ovat jo päässeet pitkälle ja hän iloinen voidessaan olla osa tätä verkostoa. Solving toimii globaalisti, mutta pitää paikallisia asiakkaita ja toimittajia erittäin tärkeinä. Monet seudun teollisuuden toimijoista käyttävät Solvingin trukkeja ja Solvingilla pyritään käyttämään paikallisia alihankkijoita.

– Monet asettavat yhteistyökumppanilleen korkeita vaatimuksia, jolloin yhteistyö edistää myös osaltaan tietojen ja osaamisen leviämistä alueella.

Uusia tuotantotiloja on suunnitteilla

Juuri nyt asennushallissa on ahdasta. Meneillään on ruotsalaiselle kuorma-autojätti Scanialle valmistettava suurempi sarja trukkeja ja hallin toisessa päässä asentajat viimeistelevät kahta keltaista erikoistrukkia, jotka on tilannut Posiva, käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksia rakentava suomalainen yritys.
– Nämä ovat todennäköisesti maailman ensimmäiset tähän tarkoitukseen rakennetut automaattitrukit ja toivommekin, että näistä seuraa monta vastaavanlaista hanketta. Trukkeja käytetään ydinjätekapseleiden kuljettamiseen hisseillä loppusäilytystilaan, joka sijaitsee kallioperässä satojen metrien syvyydessä.
Toimitus Posivalle vaatii paljon läpinäkyvyydeltä ja dokumentaatiolta. Jenny Valo sanoo, että tämä on ollut koko yritykselle hyvä silmien avaaja.

– Juuri tähän suuntaan meidän on tarkoitus kehittyä. Vieläkin akuutimpia haasteita on kuitenkin edessä. Toiminta on viime vuosina kasvanut niin nopeasti, että seinät alkavat kirjaimellisesti tulla vastaan. Suunnitelmissa on investointi uusiin tuotantotiloihin ja Jenny Valo pitää selvänä, että kestävyysnäkökulma otetaan suunnitelmissa huomioon.
– Kaksi isoa haastetta ovat lämmitys ja matkustus. Koneittemme käyttöönotto ei tapahdu digitaalisesti, vaan ohjelmoijien on oltava paikalla asiakkaan luona. Meillä on noin kymmenen ohjelmoijaa, joilla on lähes 150 matkapäivää vuodessa.

Vastuullisuus ja tuotteiden pitkä elinikä keskiössä

Kestävämpään, vastuulliseen tuotantoon tähtäävä työ on alkanut ja Jenny Valo käy parhaillaan läpi yrityksen hiilijalanjälkeä. Yksi kohde, jota hän jo nyt ylpeänä esittelee, on varasto. Hävikkiä on onnistuttu vähentämään, kun on rakennettu järjestelmä, jossa komponentit tilataan hankekohtaisesti. Hyllyillä on laatikoita, joissa on juuri ne osat, jotka tiettyyn trukkiin tarvitaan, eikä mitään muuta.
Asennushallissa Lean Manufacturingistä tuttu 5S-malli on jo pitkään ollut selkäytimessä ja kierrätystä tehdään aktiivisesti.
– Trukkimme rakennetaan kestämään vuosikymmeniä. Olemme panostaneet myös after sales -toimintoihin ja otamme vastaan omia ja muiden koneita korjattaviksi ja päivitettäviksi. Sekä varaosien että huollon tarjoaminen on tärkeä osa vastuullisuustyötä, sanoo Jenny Valo.

Solving – Keitä olemme?

NASA, Scania ja Posiva. Asiakkaisiimme kuuluu todellisia huipputoimijoita. Itse sijaitsemme Sandsundissa, Pedersöressä, ja meidät tunnetaan raskaiden taakkojen käsittelyjärjestelmistä. Valmistamme laitteita, jotka toimivat ilmatyynyjen tai pyörien avulla, mikä tekee erilaisten taakkojen käsittelystä sekä tehokasta että turvallista. Ja automaatioaste on tietenkin korkea. Olemme osa Solving Groupia ja viemme nykyisin tuotteita 60 eri maahan.

www.solving.com

Lue muut vastuullisuuskertomukset

Tämä artikkelisarja on toteutettu osana CIT- Circular Insights and Transition-hanketta, jonka rahoittaa Euroopan Unionin aluekehitysrahasto, Pohjanmaan Liitto ja Pohjanmaan kehittämisyhtiöt.