Tervatynnyri-kilpailun finaali järjestettiin 28. marraskuuta Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa. Kilpailu järjestettiin nyt kuudetta kertaa, ja se oli suurempi kuin koskaan aiemmin. Tuomaristossa nähtiin alan todellisia huippuosaajia, ja finalistit tekivät vahvan vaikutuksen.
Yli sata ihmistä täytti Centrian tapahtumaa varten pinkinvioletilla valaistun salin, kun ensimmäiset puhujat nousivat lavalle. Tapahtuma toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi, sillä monilla finalisteilla oli kansainvälinen tausta. Sekä yleisön että osallistujien keski-ikä oli yllättävän matala, mikä kertoo nuorten vahvasta yrittäjyyshenkeä.
Kaikki osallistujat olivat lähettäneet ehdotuksensa aikavälillä 1.9.–31.10.2025, minkä jälkeen raati valitsi parhaat ideat finaaliin. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordian, KOSEKin, YritysKannuksen, Kaustisen seutukunnan, Keski-Pohjanmaan Yrittäjien, Pohjanmaan kauppakamarin, Viexpon, Centrian ja Nihakin kanssa.

Tapahtuman pääsponsorin edustaja, OP Keski-Pohjanmaan yrityspankin johtaja Tuukka Hakala, avasi tilaisuuden. Hän muistutti, kuinka yritykset vaikuttavat koko toimintaympäristöömme ja sitä kautta myös siihen, mihin suuntaan maailma kehittyy. Hän korosti uusille yrittäjille suunnittelun ja testaamisen tärkeyttä – ja sitä, että ideaa kannattaa kokeilla ensin mahdollisimman pienessä mittakaavassa. Hakala muistutti myös kokeneempia yrittäjiä siitä, että uudistumisen tarve ei koskaan pääty, ja että uteliaisuus muita kohtaan kantaa pitkälle.
Avauksen jälkeen siirryttiin viiden minuutin pitcheihin kahdessa sarjassa: Idea-sarjassa ja Master-sarjassa.
Ideasarja: maaseudun logistiikasta kieltenoppimiseen
Ideasarjassa yksityishenkilöt ilman omaa yritystä saivat pitchata ideansa ja kilpailla 1000 euron kehityspalkinnosta. Kyse ei siis ollut valmiista konsepteista, mutta finalistit olivat jalostaneet ideansa enemmän tai vähemmän toteutuskelpoisiksi. Kilpailijat olivat myös saaneet sparrausapua järjestäjien mentoreilta.
Useat kilpailijat lähtivät liikkeelle omakohtaisista ongelmista. Mikko Hurme ehdotti burnout-kokemuksiinsa perustuen eläinavusteisia, opastettuja hetkiä (esim. kanien tai terapiakoirien kanssa) työhyvinvoinnin tukemiseksi. Chukwuemeka Obanya oli työssään tavannut paljon yksinäisiä maaseudun ikäihmisiä. Hän ehdotti AI-pohjaista alustaa, joka kokoaisi yhteen erilaiset palvelupyynnöt ruokakuljetuksista lumitöihin ja pieniin korjaustöihin – ja näin säästäisi palveluntarjoajien ajokilometrejä.



Hän ei ollut ainoa tekoälyä hyödyntävä kilpailija. Riikka Rajaniemi ehdotti AI-työkalua urheilutapahtumien järjestämisen helpottamiseen. Hänen mukaansa alalla on paljon hiljaista tietoa, joka keskittyy harvoille henkilöille ja aiheuttaa tehottomuutta. Disha Konti puolestaan ideoi AI-pohjaisen sovelluksen suomen oppimiseen maahanmuuttajille arjen tilanteiden ja matalan kynnyksen harjoittelun avulla.

Ideasarjan tuomarit olivat alueen kehitysyhtiöiden yritysneuvojia, ja Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordiaa edusti Sanna Kankaanpää. Tuomarit nostivat esiin kysymyksiä skaalautuvuudesta ja siitä, onko yhdellä yrittäjällä riittävä osaaminen idean toteuttamiseen. Platform-ideoiden kohdalla, kuten Mariam el Majadin hyvinvointialustassa, tuomarit muistuttivat haastavasta “kananmuna–vai–kana” -ongelmasta: alustalla on samaan aikaan oltava sekä myyjiä että ostajia, mutta kumpikaan ei saavu ensimmäisenä.

Ideasarjan voittajaksi valittiin Vilivaltteri Isomäki, Elias Tannila ja Tuomas Hietanen ideallaan Talousakatemia, joka tarjoaa nuorille pelillistettyä taloustaitojen verkko-opetusta. Palvelu myytäisiin esimerkiksi kunnille ja yrityksille. Kankaanpää korosti, että tiimi oli tunnistanut aidon tarpeen nuorten keskuudessa erityisesti maksuhäiriöiden lisääntyessä.
Mastersarja: kasvutavoitteita ja logistiikan uudistamista
Mastersarjassa oli vain neljä finalistia, ja tuomareilla oli huomattavasti enemmän aikaa kysymyksille viiden minuutin pitchin jälkeen. Pääpalkinto oli 5000 euroa. Tuomaristossa istuivat muun muassa Toni Lähde, brändiasiantuntija ja Diili-ohjelmasta tuttu, Paula Erkkilä Pohjanmaan kauppakamarista, Anneli Komi Suomen Uusyrityskeskuksista, Tuukka Hakala OP:sta sekä sijoitusalan ammattilaiset Sanna Vihermaa ja Ville Urpilainen.

Yksi finalisteista oli pietarsaarelainen LumiSnow, joka esitteli bambusta valmistetut laskettelusauvansa – kestävän ja erottuvan vaihtoehdon freestylesuksen harrastajille. Yritys korosti tuotteen vastuullista alkuperää ja paikallista valmistusta, esimerkiksi käsiosat tulevat Herrmansilta Pedersörestä. Tuomarit pitivät ideasta ja kannustivat tekemään lisää markkinatutkimusta sekä luomaan perusvaraston, jotta tuotetta olisi jatkuvasti saatavilla. Yrittäjät lupasivat, että uusia sauvoja on myynnissä jo ennen joulua.

LumiSnow oli sarjan ainoa fyysistä tuotetta myyvä yritys. Muut finalistit tarjosivat alustapalveluita.
Agronomy esitteli alustan, joka yhdistää ruoantuottajat ja kuluttajat ilman välikäsiä ja toimittaa tuotteet kotiovelle. Tuomarit vertasivat palvelua esimerkiksi Reko-toimintaan, mutta näkivät potentiaalia erityisesti kaupungeissa.
Dandelier esitteli matkailualan työkalun, joka auttaa pieniä matkailuyrityksiä myymään palveluitaan matkanjärjestäjille. Konsepti oli pitkälle kehitetty ja saanut runsaasti rahoitusta, mutta kilpailu alalla on kovaa. Bringee puolestaan halusi uudistaa logistiikkaa siten, että paketit voisivat matkustaa ihmisten mukana, kun he ovat muutenkin liikkeellä. Vaikka tuomarit pohtivat luottamuskysymyksiä, Bringee vakuutti heidät vahvalla tunnistautumisella, reaaliaikaisella sijaintiseurannalla ja vakuutuksilla.
Ja voittajat ovat…
Tauolla Pietarsaaren seudun edustajat kokoontuivat yhteen. Yritysneuvoja Sanna Kankaanpää, joka oli sparrannut LumiSnow’ta, oli ylpeä finalisteista. LumiSnow’n yrittäjät Måns Finholm, Jakob Laurila ja Alexander Björn olivat tyytyväisiä pitchiinsä ja siihen, kuinka paljon he olivat oppineet prosessin aikana. Tuomarit esittivät tiukkoja kysymyksiä, mutta antoivat myös arvokasta palautetta. Useat heistä tulivat juttelemaan tiimin kanssa tauon aikana.

Ennen voittajien julkistamista lavalla haastateltiin aiempia voittajia. Silpa Kinnunen (Ruokaisa), viime vuoden Idea-sarjan voittaja innovatiivisilla piirakoillaan, kertoi kehittäneensä tuotetta edelleen. Niitä on nyt saatavilla tavallisista ruokakaupoista. Jussi Loukiainen Platonic Partnershipista, Master-sarjan voittaja kahden vuoden takaa, kertoi ideansa kehittyneen kohti verkko-oppimismateriaaleja, joita käytetään nykyään muun muassa Moodlessa. Molemmat sanoivat kilpailun olleen tärkeä ponnahduslauta.
Tapahtuman lopussa julkistettiin voittajat. Mastersarjan voittajaksi valittiin Bringee (Bringuin Solutions Oy). Tuomaristo korosti sitä, kuinka pitkälle idea oli jo kehitetty. Voittajat ja kaikki finalistit pääsivät lopuksi nostamaan maljaa ja verkostoitumaan. Tervatynnyri järjestetään jälleen vuonna 2026.
