”En ole koskaan kuullut Pietarsaaresta” – Pohdintoja PLACExNordic-tapahtumasta Uppsalassa

”En ole koskaan kuullut Pietarsaaresta” oli kommentti, jonka kuulimme useammin kuin kerran viime päivien aikana. Concordian aluekehittäjä Fredrik Sandelin ja viestintävastaava Rebecca Åkers matkustivat viikon alussa Uppsalaan osallistuakseen PLACExNordic-tapahtumaan, joka on paikkamarkkinointiin ja osaajien houkuttelemiseen keskittyvä kansainvälinen konferenssi.

”Tietyllä tavalla olette kaikki kilpailijoita”, totesi Morten King-Grubert Future Place Leadership -organisaatiosta, joka järjesti tapahtuman, avajaispuheessaan.

Tapahtumassa oli mukana edustajia niin suurista kaupungeista ja alueista, kuten Kööpenhamina, Oslo ja Haag, kuin myös pienemmiltä paikkakunnilta, kuten Siuntio, Östersund ja Maarianhamina. Kaksipäiväisen tapahtuman aikana saimme tutustua muun muassa siihen, miten Visit Reykjavik osallistaa paikallisia tunnistamaan erityisiä vierailukohteita kestävän ja tietoisen matkailun edistämiseksi, miten Tukholman kauppakamari tekee yhteistyötä pienempien kuntien ja työnantajien kanssa brändätäkseen Pohjois-Upplannin aluetta, sekä hankkeisiin, joissa kehitetään Ruotsin ja Chilen kansallisia brändejä.

Vuoden parhaalle paikkabrändille jaetun palkinnon sai Kuninkaallinen Djurgården Tukholmassa.
Carolina Pettersson Tukholman kauppakamarista kertoi hankkeesta, jonka tavoitteena on brändätä Pohjois-Upplantia.
Mustafa Sherif AFRY:ltä puhui siitä, miten kaupungeista voidaan tehdä ihmisystävällisempiä – ja kuinka ahtaat, betonin ja asfaltin täyttämät kaupungit eivät sitä ole.

Osaajien houkutteleminen oli myös keskeinen teema. Tutkija Sandra Slotte Arcadasta piti erittäin arvostetun ja rehellisen puheenvuoron siitä, kuinka monilta työnantajilta puuttuu valmiudet kansainvälisen työvoiman palkkaamiseen. Hänen mukaansa kuva siitä, millaisia nämä työntekijät ”pitäisi” olla, on liian kapea, ja monet pelkäävät ottaa ensimmäistä askelta ja astua ulos mukavuusalueeltaan. Erityisesti pienillä yrityksillä on suuri potentiaali rekrytoinnissa, ja monimuotoisissa tiimeissä on valtava innovaatiovoima.

Tapahtumassa kävi kuitenkin selväksi, että Pohjoismaiden ja Pohjois-Euroopan eri alueilla on enemmän yhdistävää kuin erottavaa. Kuulimme useita erilaisia pitchauksia, joissa alueet pyrkivät tuomaan esiin omaa ainutlaatuista viestiään – ja teemat kuten elämänlaatu ja kestävyys toistuivat useissa esityksissä. Kansainvälisessä kilpailussa pärjäämiseksi yhteistyötä pitäisi kehittää, oli monen konferenssiosallistujan näkemys.

Paikalliset lähettiläät

Concordian viestintävastaava Rebecca Åkers yhdessä Centrian edustajien Heidi Matinlassin ja Katja Jankensin kanssa.

Me Pietarsaaren seudulta toimme ylpeinä esiin ”Maailman parhaan paikan” – sekä sen elämänlaadun, jonka rauha, luonto ja yrittäjyys voivat tarjota.

”Kun kerroin asuntomme hinnoista ja omasta talostani eräälle Rigaa edustaneelle naiselle, hän huudahti, kuinka ihanaa olisi omistaa oma puutarha”, kertoo Concordian viestintävastaava Rebecca Åkers.

”Pietarsaaren seudun oma brändi ’Maailman paras paikka’ kestää hyvin vertailua suuriinkin paikkabrändeihin. Jos haluamme aidosti pienenä alueena saada viestimme kuuluviin ja onnistua houkuttelemaan uusia asukkaita, osaajia ja yrityksiä, meillä on vielä paljon työtä tehtävänä. Meidän tulisi entistä paremmin löytää yhteistyömalleja elinkeinoelämän ja eri toimijoiden, kuten Visit Pietarsaaren ja Pietarsaaren seudun työllisyysalueen kanssa”, toteaa aluekehittäjä Fredrik Sandelin konferenssin yhteenvedossaan.


Lue lisää Pietarsaaren seudun brändistä ”Maailman paras paikka” TÄÄLTÄ.

Voit mielellään käyttää esitysmateriaaliamme, kun matkustat jonnekin tai kerrot alueestamme. Me kaikki edustamme tätä hienoa seutua.

Tietosuoja

Käytämme sivuillamme evästeitä takaamaan sen, että palvelumme on tehokas ja käyttäjäystävällinen. Sivuston tallentamia evästeitä voidaan käyttää tilastotietojen tuottamiseen sekä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamiseksi eri päätelaitteilla.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömiä evästeitä käytetään sivuston kieliversioiden käyttöön ja hallintaan ja sivuston ylläpidon hallintaan.

Kolmannen osapuolen evästeet

Kolmannen osapuolen evästeitä käytetään kävijätilastointia ja käyttäjien tekemien valintojen tallentamista varten.

Evästeiden avulla kerätään tietoja esim.
- sivuston kävijämäärästä
- käytetystä selaimesta
- käytettävistä sivustoista ja toiminnoista