Syyskuun puolivälissä Seinäjoen Food Days kokosi yhteen elintarvikealan yrittäjiä, kehittäjiä ja tutkijoita pohtimaan kestävää kasvua.
Kahden päivän aikana käsiteltiin innovaatioiden ja kestävien ratkaisujen tarvetta sekä Suomen tulevaa päivitettyä kansallista ruokastrategiaa ”Land of Happy Food”, jonka tavoitteena on muun muassa kaksinkertaistaa vienti.
Yritykset, kuten Atria, MySoda ja Foodwest, jakoivat kokemuksia kansainvälisiltä markkinoilta ja korostivat pitkäjänteisyyttä, asiakaslähtöisyyttä ja oikeita kumppanuuksia. Startupit, kuten Onego Bio ja Solar Foods, pitivät mielenkiintoisia puheenvuoroja ja osoittivat, kuinka uudet proteiinit ja teknologiat voivat edistää kestävämpää ja monipuolisempaa elintarvikesektoria. Pietarsaaren seudulta osallistujat saivat kuulla Wild & Bergin perustajaa Viktoria Forsbergia ja heidän huikeaa yritystarinaansa. Viktorian esitys oli hyvin arvostettu ja herätti paljon kysymyksiä.
Tapahtuman toisena päivänä keskityttiin kuntien ja alueiden rooleihin kestävissä ruokajärjestelmissä. Seinäjoen ruoka-alan strategiatyötä nostetiin esiin ja saimme myös kuunnella paneelikeskusteluja missä edustajia eri EU-hankkeista keskusteli muun muassa kaupunkien ruokastrategioista. Professori Markku Sotaraudan puheenvuoro antoi arvokasta tietoa paikka- ja aluekehityksen alueellisista näkökulmista sekä siitä, miten luoda ja kannustaa alueellista johtajuutta (Esimerkkinä: Seinäjoki ja elintarviketeollisuus). Keskusteluissa todettiin, että menestyvät alueet rakentuvat selkeiden strategioiden, rohkeiden johtajien ja tiiviin yhteistyön varaan tutkimuksen, yritysten ja julkisen sektorin kesken.

Food Days -tapahtuman sai meidät Concordialla paneutumaan syvällisemmin Pietarsaaren seudun elintarvikealan tilastoihin mikä antoi mielenkiintoisia oivalluksia. Tiesittekö esimerkiksi, että Pietarsaaren seudun elintarviketeollisuuden* yhteinen liikevaihto on vuodessa 527 miljoonaa euroa ja se työllistää yli 2000 henkilöä?
*maa-, metsä- ja karjanhoito eivät sisälly
** perustuu ilmoitusvelvollisiin osakeyhtiöihin