Most Attractive Place to Work 2022 -kilpailu sai todella hyvän osallistumismäärän ja on todiste siitä, että seudullamme on yrityksiä, jotka viestinnän avulla haluavat kertoa työpaikastaan, yhteisöstä ja työstä, mitä heillä tehdään. Olemme iloisia siitä, että Pietarsaaren seudun työnantajat ovat valinneet viestiä enenevässä määrin työpaikastaan, kun työvoimapula on seudulla suuri ja kilpailu osaavasta työvoimasta kova. Kilpailuun osallistui yhteensä 80 julkaisua, 20 eri työpaikasta.
Taustana nyt järjestetylle kilpailulle oli Talent Insights ja SEUTUKAUPUNKIrekry -hankkeiden yhteinen painopistealue, joka on tukea yrityksiä kehittämään työnantajaimagoansa. Tätä on toteutettu muun muassa järjestämällä ja osallistumalla eri rekrytointitapahtumiin talven, kevään ja syksyn 2022 aikana. Nämä tilaisuudet ovat antaneet työnantajille mahdollisuuden tavata potentiaalisia työntekijöitä, saada näkyvyyttä ja tilaisuuden markkinoida itseään houkuttelevana työnantajana. Lisäksi tietoa ja työkaluja työnantajaimagon kehittämiseen on annettu yrityksille infoboostien, työpajojen ja koulutuksien kautta.
Most Attractive Place to Work-kilpailu
Ulkoisella viestinnällä on myös tärkeä rooli lisätä tietoisuutta yrityksestä ja sen toiminnasta. Ja tämän vuoksi lanseerasimme ”Most Attractive Place to Work 2022” -kilpailun, joka pyöri koko marraskuun ajan. Pietarsaaren seudun työnantajat osallistuivat kilpailuun julkaisemalla marraskuun aikana (1.-30.11.) työpaikan omalla Instagram-tilillänsä yhden tai useamman julkaisun, jossa viestitään työpaikan toimintaa, työntekijöitä, yhteisöä jne. Julkaisut saivat muodostua kuvista tai videoista teksteineen. Tärkeää oli myös, että jokaiseen julkaisuun tuli liittää vähintään seuraavat viisi aihetunnistetta: #maptwjreg22 #mostattractiveplacetowork #pietarsaarenseutu #jakobstadsregionen #jakobstadregion, jotta kilpailuun osallistuminen onnistuisi. Erillistä ilmoittautumista ei siis tarvittu.
Seudullamme on monia mielenkiintoisia työpaikkoja, ja halusimme tällä kilpailulla tarjota monelle, niin pienelle kuin suurelle työnantajalle mahdollisuuden saada lisää näkyvyyttä.
Kilpailun raati valitsi ensin viisi (5) finalistia kolmen eri kriteerin perusteella. Nämä viisi työpaikkaa julkistettiin 1.12.2022 Täällä on töitä -rekrymessujen aikana Oulussa, sekä @jakobstadpietarsaariregion Instagram-tilillämme. Finalisteiksi valittiin OSTP, Dobra Finland, Amada Automation Europe, Abilita ja Keymet.
Voittajayritys on tehnyt pitkäjänteistä työtä
Itse voittaja selviytyi näistä finalisteista eniten pisteitä keränneelle. Pisteitä laskettiin niin julkaisun interaktiivisuudesta suhteutettuna seuraajien määrään, video/kuvan ja tekstin monipuolisuus ja hyvä kokonaisuus sekä raadin jäsenien arviointi mm. tasa-arvoisuudesta, innovatiivisuudesta ja toteutuksesta.
Voittaja, Keymet Ab Oy, ja heidän videojulkaisunsa sai raadilta seuraavat perustelut: ”Yritykselle, joka on löytänyt tavan, joka yhdistää ja käyttää tätä kuvatakseen yhteisöänsä. Yritykselle, joka on on työskennellyt pitkäaikaisesti ja ajatuksen kanssa työnantajabrändäyksen parissa. Yrityksen videossa tuodaan eri työtehtäviä ja eri ihmisten asiantuntijuutta esille. Se, mistä sinä tulet on vähemmän tärkeää, mutta sillä, mitä osaat, on enemmän merkitystä.
Voittaja julkistettiin ja palkittiin 7.12. Social Wednesday -verkostotapaamisessa, jossa paikalla oli seudun yrityksiä, yhdistyksiä ja uusia seutulaisia.
Keymetin videojulkaisun, jolla he voittivat Most Attractive Place to Work 2022 -kilpailumme, näet tämän linkin kautta.
Vaasa Insider julkaisi artikkelin voittajayrityksestä. Lue tämä artikkeli Keymetistä tämän linkin kautta.