Pietarsaaren seudun brändiuudistus ja visio

”Maailman paras paikka” – kiteyttää Pietarsaaren seudun uutta brändiä

Pietarsaaren seudulla on paljon tarjottavaa. Täällä on helppo asua, täällä on kiinnostavia ja kansainvälisiä työpaikkoja, täällä on laaja tarjonta vapaa-ajan aktiviteetteja ja luonto on aina lähellä. Olemme yritteliäitä, kansainvälisiä ja monikielisiä. Keltainen pallo ja ”Täällä asuu laatu” ovat markkinoineet seutua menestyksekkäästi yli 10 vuoden ajan, mutta brändiuudistus on ollut tarpeessa. Siksi Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia, jolla on vastuu seutubrändistä, on viime vuosina työskennellyt strategisesti brändiuudistuksen parissa ja samalla työstäneet yhteistä visiota – Pietarsaaren seutu 2040.

Uusi brändi ja visio julkaistaan voidaksemme paremmin houkutella osaajia, paluumuuttajia, yrityksiä ja investointeja Pietarsaaren seudulle.

Tule, viihdy ja onnistu uusina strategisina kärkinä

Toteuttaaksemme uuden yhteisen seudullisen vision ”Yhteisö, jossa elämä on kohdallaan”, työskentelemme kolmen strategisen kärjen kautta: Tule, viihdy ja menesty. Haluamme, että kaikki tänne Pietarsaaren seudulle tulevat vierailijat, työntekijät, opiskelijat tai uudet asukkaat, tuntevat olonsa tervetulleiksi. Haluamme myös, että täällä asuvat ja työskentelevät viihtyisivät, olisivat ylpeitä seudustaan ​​ja Pietarsaaren seudun tarjoamasta elämänlaadusta. Lopuksi haluamme, että Pietarsaaren ihmiset ovat tyytyväisiä luomaansa elämään, kokevat onnistuneensa ja löytäneet paikkansa.

”Meistä tuntuu, että kaikki, joiden kanssa olemme työskennelleet; asukkaat, yritykset, organisaatiot, kunnat ja ulkopuoliset asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että Pietarsaaren seutu tunnistetaan siitä kuvauksesta joka yhteinen visio ja uudistettu brändi viestii. Nyt yhteinen työ seutumme markkinoissa voi alkaa”, kertoo aluekehittäjä Fredrik Sandelin Concordialta.

Seutubrändin uudistus

Pietarsaaren seudun yhteinen brändi, keltainen pallo ja ”Täällä asuu laatu”-iskulause, otettiin käyttöön vuonna 2011 ja on sitä lähtien menestyksekkäästi markkinoinut seutuamme paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Mutta fokusointia ja uudistusta on kaivattu ja perusteellisella esityöllä Pietarsaaren seutu brändiä on nyt jalostettu modernimmaksi ja rohkeammaksi, joka heijastaa seutumme vahvuuksia ja tulevaisuuden tavoitteita. Lähtökohtana on ollut hyödyntää niitä vahvuuksia ja ominaisuuksia, joista Pietarsaaren seutu nykypäivänä tunnetaan: yrittäjyys ja monikielisyys, mutta myös lisätä ominaisuuksia kuten yrityksemme kansainvälinen osaaminen, seudulla vallitsevaa aitoa henkeä ja joustavia verkostojamme. Näiden ominaisuuksien pohjalta Pietarsaaren seudun brändi yhdessä selkeämmän viestintästrategian kanssa auttaa meitä (paluu)muuttajien, työntekijöiden, vierailijoiden ja investointien houkuttelemisessa.

Maailman paras paikka

Pietarsaaren seutu brändi haluaa viestinnässään korostaa ylpeyttä, seudun aitoa ja ainutlaatuista henkeä, optimistisuutta ja monia viihtymisen syitä. Haluamme nostaa tämä ylpeys ja sen takana löytyvät syyt markkinointiviestintäkonseptin keskiöön. Seudun vahvuudet ja ylpeys esitetään inhimillisillä tarinoilla, esimerkeillä ja kokemuksilla niin seutulaisen, turistin, uuden asukkaan kuin elinkeinoelämän perspektiivistä. Tämä lähestymistapa antaa meille mahdollisuuden kertoa, miksi Pietarsaaren seutu, kotimme, on maailman paras paikka.

Pietarsaaren seutubrändin työkalupakki  

Paikkabrändin/seutubrändin omistavat yhdessä kaikki kyseisessä paikassa asuvat ja työskentelevät. Siksi olemme myös luoneet Pietarsaaren seudun brändille työkalupakin, joka sisältää kuvia, logoja, tarinoita, faktoja ja esitysmateriaalia. Tämän työkalupakin avulla haluamme osallistuttaa kaikkia Pietarsaaren seudun markkinoinnissa.

Pietarsaaren seudun brändin tulee olla selkeä ja tunnistettavissa. Seudullamme on monenlaista toimintaa, ​​yrityksiä, organisaatioita ja toimialoja. Asukkaat ovat eri taustaisia, monikulttuurisia ja eri kieliryhmistä. Viestimme monien eri kohderyhmien kanssa. Yhteisen kokonaiskuvan luominen seudusta on haaste. Ratkaisu on selkeä visuaalinen identiteetti, jonka osat ovat kaikkien käytettävissä.

Yhteystiedot:

Jarl Sundqvist, TJ, Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia Oy

jarl.sundqvist@concordia.jakobstad.fi, puh. 0400 109 911

Pia Holkkola-Löf, Viestintävastaava

pia.holkkola-lof@concordia.jakobstad.fi, puh. 050 434 6669

Fredrik Sandelin, Aluekehittäjä

fredrik.sandelin@concordia.jakobstad.fi, puh. 044 324 3435

#maailmanparaspaikka #världensbästaplats #thebestplaceintheworld