”Jag har aldrig hört om Jakobstad” var en kommentar som vi fick höra inte bara en eller två gånger under de senaste dagarna. Concordias regionutvecklare Fredrik Sandelin och kommunikatör Rebecca Åkers reste i början av veckan till Uppsala för att delta i PLACExNordic, en internationell konferens med fokus på platsmarknadsföring och talangattraktion.
”På ett sätt är ni alla konkurrenter” sade Morten King-Grubert från Future Place Leadership, som organiserade evenemanget, i sitt öppningsanförande.
Med på evenemanget var representanter från både stora städer och regioner, som Köpenhamn, Oslo, och Haag, men även mindre orter som Sjundeå, Östersund och Mariehamn. Under de två dagarna fick vi ta del av bl a Visit Reykjaviks sätt att involvera lokalbefolkningen i identifierandet av specifika besöksplatser för att skapa medveten och hållbar turism, Stockholm Handelskammares samarbete med mindre kommuner och arbetsgivare för att branda NordUppland, samt projekten att utveckla länderna Sveriges och Chiles varumärken.



Talangattraktion var också ett centralt tema. Forskaren Sandra Slotte från Arcada höll ett mycket uppskattat och ärligt inlägg om hur många arbetsgivare inte har vad som krävs för att anställa internationell arbetskraft. Hon menade att bilden av vem dessa arbetstagare ska vara är för snäv och att många är rädda för att ta första steget och gå ut ur sin bekvämlighetszon. Särskilt små företag har stor anställningspotential, och det finns en stor innovationskraft i att ha team med olika typer av människor.
Det blev ändå tydligt under evenemanget att de olika regionerna i Norden och norra Europa har mer som förenar än som skiljer oss åt. Vi hörde många olika pitchar där regionerna försökte föra fram sitt unika budskap, och teman som livskvalitet och hållbarhet återkom. För att klara sig i en internationell konkurrens, borde man utveckla samarbetet, ansåg många av konferensdeltagarna.
Lokala ambassadörer

Vi från Jakobstadsregionen lyfte stolt fram Världens bästa plats och den livskvalitet som lugnet och naturen men även företagsamheten kan ge.
”När jag berättade om bostadspriserna och vårt hus för en kvinna som representerade Riga utbrast hon hur underbart det vore att ha en egen trädgård”, säger Concordias kommunikatör Rebecca Åkers.
“Jakobstadsregionens eget varumärke “Väldens bästa plats” sitter bra i konkurrensen också med de stora platsvarumärkena. Om vi som en mindre region på riktigt skall nå ut med vårt budskap och lyckas attrahera inflyttning, talanger och etableringar, har vi mycket kvar att göra. Vi borde ännu bättre hitta samarbeten med näringsliv och våra olika aktörer som Visit Jakobstad och Jakobstadsregionens sysselsättningsområde”, konstaterar regionutvecklare Fredrik Sandelin som en sammanfattning av konferensen.
Läs mer om Jakobstadsregionens varumärke ”Världens bästa plats” HÄR.
Du får gärna använda vårt presentationsmaterial när du reser någonstans eller talar om vår region. Vi representerar alla vår fina region.