I sommar, under Jakobs Dagar, ordnar Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia åter sitt årliga rekryteringsevenemang Kom Hit! – en satsning som både lyfter fram regionens arbetsgivare och stärker Jakobstadsregionens attraktivitet för inflyttare. Nu öppnar de anmälningen för de företag, utbildningsrepresentanter, boendeaktörer och kommuner som vill visa upp sig för potentiella återflyttare och inflyttare.
– Våra samtal med näringslivet visar intresse för tillväxt och utveckling, men det finns ett stort behov av arbetskraft med kompetenser som just nu saknas i regionen. Genom Kom Hit! vill vi visa upp allt det Jakobstadsregionen har att erbjuda – både som arbetsplats och levnadsplats, säger Fredrik Sandelin, regionutvecklare på Concordia.
Fokus på besökarupplevelsen
Evenemanget ordnas i år torsdag 24.7, vilket är ett dagbyte jämfört med tidigare år. Den nya dagen är en positiv förändring när evenemanget då inte kolliderar med den traditionella Jaromatchen.
– Vi vill i år verkligen satsa på besökarupplevelsen för deltagarna, och erbjuder därmed möjlighet för besökarna att gratis diskutera sina karriärplaner med karriärproffs och att snabbtesta sina företagsidéer med våra företagsrådgivare, säger Daniela Mårtenson, VD på Concordia.
Den viktigaste delen av besökarupplevelsen är ändå utställarna – år 2024 deltog hela 50 företag. Även i år strävar Concordia efter ett brett deltagande från olika branscher. Mässans mångsidighet är avgörande för att alla i en potentiell inflyttarfamilj ska kunna se en framtid i Jakobstadsregionen.
– Vi välkomnar alla företag att delta – även de som inte har rekryteringsbehov just nu. Mässan är ett utmärkt tillfälle att bygga arbetsgivarimage och nätverka för framtiden. Och det bästa? Det är helt kostnadsfritt – både för utställare och besökare, säger Sandelin.
Studieorter är viktiga i marknadsföringen
Finskspråkig utflyttning har ofta lyfts fram som en utmaning för Jakobstadsregionen, och därför satsas i år även på marknadsföring till finskspråkiga pendlingsområden och studieorter.
– Studerande är en viktig målgrupp, men många rekryteringsevent sker under skolåret. Vår nisch är att erbjuda något unikt – ett rekryteringsevenemang mitt i semestern, kombinerat med den livliga stadsfestivalen Jakobs Dagar. Det gör att vi kan erbjuda en helhetsupplevelse: Kom, trivs och lyckas!, säger Rebecca Åkers, kommunikatör på Concordia.
Anmäl ditt företag eller organisation som utställare här!
