FAQ – Usein kysytyt kysymykset

Yritystä perustaessa ja toimintaa pyörittäessä eteen tulee monta kysymystä joihin on hyvä saada nopea vastaus. Tähän olemme koonneet yrittäjien tavallisimmin esitetyt kysymykset ja vastaukset.

Vastauksia yrittäjien yleisimpiin kysymyksiin

1) Lisärahoitus ja investoinnit
2) Kassavirta ja kriisi
3) Tulos ja tase analysointi toiminnan kannattavuus
4) Yritysmuodon muutos
5) Markkinointi ja myynti
6) Toimitila-asiat
7) Tuote ja muun kehittäsämistoiminnan rahoitus
8) Omistajavaihdos
9) Henkilöstöasiat
10) Verkkokauppa
11) Vienti ja tuonti
12) Sopimukset
13) Lopettaminen
14) Koulutus
15) Arvonlisäveroon ja veroihin liittyvät ongelmat
16) Patentin suojausasiat
17) Uuden tuotteen/palvelun lanseeraus jakelukanavat
18) Matkakorvaukset
19) Lupa-asiat
20) Varastonhallinta
21) Franchising yrittäjyys

1) Lisärahoitus ja investoinnit

Minun pitäisi investoida uuteen koneeseen/laitteeseen mistä rahat?
a. Pankit ja Finnvera (takaus ja/tai laina)
b. ELY-keskus investointituki, konsulttiapua hintalaatu suhteen selvittämistä varten

Concordia auttaa sinua kartoittamaan yrityksesi mahdollisuuksia saada tukea tai lainaa kehittämistoimenpiteisiin. Ely-keskus tai paikallinen Leader-ryhmä voi myöntää 20% investointitukea yrityksille. Tuen saaminen edellyttää, että investointisuunnitelmat ovat rahoittajan suuntaviivojen mukaiset. Kehittämishankkeille voidaan myöntää tukea jopa 50% hankkeen budjetista. Tällöin on usein kysymys asiantuntijapalveluiden ostamisesta. Autamme sinua kartoittamaan tukimahdollisuuksia ja neuvomme sinua hakemusprosessin aikana. Lue lisää tavallisimmista tukimuodoista alla.

2) Kassavirta ja kriisi

Miksi maksuvalmius vaihtelee? – Kassassa ei ole rahaa? – seuranta puutteellinen
a. sesonkiluonteinen toiminta – seuraa kuukausimyyntejä
b. liian pitkät maksuajat asiakkaalle – pyydä ennakkoa – lyhennä maksuaikoja
c. pidennä omia maksuaikoja ostattaessa
d. onko varastossa kiinni liikaa rahaa kiinni – aseta kiertotavoite – aseta enimmäistavoite euroissa
e. muista keskustella rahoittajien kanssa ajoissa
f. tarvittaessa esim laina tai luotollinen shekkitili
g. muista kilpailuttaa tietyin välein eri toimittajia

3) Tulos ja tase analysointi toiminnan kannattavuus

Työtä on tehty mutta ei tulosta, missä vika?
a. tunnusluvut tulee oppia – selvitä kirjanpitäjän kanssa
b. kuukausittainen seuranta, kulukontrolli
c. vertaa alan keskimääräisiin lukuihin esim Finnvera ja ELY:n tilastot www.toimialaonline.fi
d. vertaa omaa hinnoittelua kilpailijoitten kanssa – onko linjassa?

4) Yritysmuodon muutos

Milloin on oikea aika vaihtaa TMI OY:ksi?
a. nyrkkisääntönä kun veroprosentti ylittää 30 %
b. tulee uusia omistajia
c. riskien hallinnan näkökulmasta
d. rahoittajan vaatimus
e. tasetta kertynyt sen verran että riittävän palkan lisäksi voi vielä jakaa osinkoa
f. keskustele kirjanpitäjän kanssa muutosajankohdan ajoittamiseksi ja verotuksen ym muiden asioiden näkökulmasta kun halutaan lisätä toiminnan uskottavuutta

5) Markkinointi ja myynti

Tuotteet ja palvelut OK, mutta asiakkaat puuttuvat?
a. laadi markkinointisuunnitelma vähintään seuraavalle 6 kuukaudelle
b. hyödynnä sosiaalista verkostoasi
c. lisää henkilökohtaisia kontaktejasi
d. alan asiantuntijoiden parempi hyödyntäminen
e. sähköisen markkinoinnin ja sosiaalisen median vahva hyödyntäminen
f. kerää asiakaspalautetta ja hyödynnä sitä kehittäessäsi markkinointia, mistä asiakas löysi sinut

6) Toimitila-asiat

Toimitila-asiat
a. onko toimipaikan sijainti ihanteellinen ajatellen liikeideaa – muista asiakasnäkökulma – kilpailijoiden sijoittuminen, helppo saavutettavuus, parkkipaikat, näkyvyys
b. selvitä mahdolliset kiinteistöön tai lähiympäristöön tulevat korjaukset, muutokset tai tietyöt tai vastaavat – voivat vaikuttaa ratkaisevasti yrityksen toimintaan – isännöitsijä, talon omistaja, kaupunki, kunta-tekninen toimi
c. omistus/vuokraaminen – laadi laskelmat
d. tuotesijoittelu ja kassasijoittelu onko optimaalinen
e. logistiikan toimivuus

7) Tuote ja muun kehittämistoiminnan rahoitus

Miten rahoitan tuotekehityksen?
ELY-keskus voi myöntää kehittämishankkeille tukea jopa 50% hankkeen budjetista. Tällöin on usein kysymys asiantuntijapalveluiden ostamisesta. Autamme sinua kartoittamaan tukimahdollisuuksia ja neuvomme sinua hakemusprosessin aikana.

8) Omistajavaihdosasiat

Mistä saan apua myymiseen, ostamiseen ja arvon määrittämiseen?
Valmistaudu omistajanvaihdokseen huolella. Aloita suunnittelu useampi vuosi ennen varsinaista toteutusta. Suunnitteluprosessiin sisältyy paljon kysymyksiä juridiikasta, rahoituksesta ja verotuksesta. Valmiita patenttiratkaisuja ei ole ja jokainen omistajanvaihdos on räätälöity juuri siihen tilanteeseen. Pohditko ostaa tai myydä yritys tai sukupolvenvaihdosta? Ota yhteyttä yritysneuvojaamme niin pääset alkuun!

Lisää tietoa yrityksen ostamisesta löydät täältä

Lisää tietoa yrityksen myymisestä löydät täältä

Lisää tietoa sukupolvenvaihdoksesta löydät täältä

9) Henkilöstöasiat

Paljonko liikevaihdon täytyy nousta, että voin palkata työntekijän?
Yksinyrittäjän palkatessa ensimmäistä työntekijäänsä karkeana nyrkkisääntönä voi käyttää n. 2,3x liikevaihto. Tämä luku sisältää myös muut kulut, koska kustannukset nousevat myös muun kuin palkan osalta.

Paljonko palkkaa pitää maksaa sivukuluineen? Mikä on minimipalkka?
Hyvää perustietoa löydät Yrittäjien-sivuilta

Saanko tukea ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen?
ELY-keskuksella, TE-toimistolla ja oppisopimustoimistolla on erilaisia tukimahdollisuuksia

Työsopimuksen laatiminen ja irtisanomisajat?
Laadi aina kirjallinen työsopimus koeajalla sekä lisää kilpailukieltopykälä

10) Verkkokauppa-asiat

Mitä pitää ottaa huomioon verkkokauppaa perustettaessa?
a. Ymmärrä, että verkkokaupan pito vaatii samanlaista suunnitelmallisuutta kuin muukin liiketoiminta. Tutustu kaikkiin osa-alueisiin esim. verkosta löytyvän materiaalin perusteella.
b. Vertaile eri toimittajien hinta-laatusuhdetta ja ota huomioon ylläpidon elinkaarikustannukset
c. Onko minulla oikeasti aikaa/kiinnostusta/osaamista pitää verkkokauppaa?
Suurin osa verkkokaupoista lopettaa toimintansa kannattamattomina, lue: hoitamattomina. Vastoin yleistä luuloa webkauppaa ei toimi ilman aktiivista toimintaa, vaikka kauppa pyörisikin netissä 24/7
d. Onko tuotteeni sellainen (hinnaltaan, laadultaan, ”muodoltaan”) että sitä voi kannattavasti netissä myydä ottaen huomioon postituskulut, tuotevalikoiman, kilpailutilanteen jne?
Hyvä verkkoliiketoiminta ei vaadi useinkaan laajaa tuotevalikoimaa (itse asiassa päinvastoin) vaan useimmiten tehokkainta on erikoistua.
e. Kuka kaupan toteuttaa ja ennen kaikkea kuinka kauppaa on tarkoitus ylläpitää?
Useimmissa tapauksissa on järkevää antaa kaupan toteutus alan ammattilaiselle. Kaupan ylläpito (tuotteiden lisäykset, markkinointi yms.) taas on useimmiten käytännössä kätevintä hoitaa itse joustavuuden ja kannattavuuden kannalta.
f. Mikä on markkina-alueeni? Kannattaisiko samalla palvella asiakkaita esim. EU:n alueella tai vaikka koko maailmassa?
5milj. vs. 100milj. asiakasta. Loppujen lisäksi eri kieliversioiden lisääminen ohjelmaan ei ole kovin kallista

11) Vienti ja tuontiasiat

Mihin pitää olla yhteydessä kun suunnittelen vientiä?
Viexpo ja paikallinen kauppakamari, muista myös pankki maksuehtoja suunnitellessasi.

Keneltä tietoa tuontiasioista?
– verottajalta ja tullilta alv-asiat, elintarvikeasioissa ota yhteyttä paikalliseen terveystarkastajaan
– huolintaliikkeet auttavat oikeastaan kaikessa tuontiin liittyvässä
– apua kv-toiminnan käynnistämiseen löydät täältä

12) Sopimusasiat

Miten teen hyvän sopimuksen?
a. käytä asiantuntija-apua, alan experttiä, juristia / konsulttia. Monimutkaisemmissa asioissa pyri aina tekemään kirjallinen sopimus.
b. rakennusalalla tee vastuuasioiden selvittämiseksi aina sopimus asiakkaan kanssa.
c. sovi ainakin hinta, toimitusaika, sisältö – velvollisuudet ja vastuut, irtisanominen ja maksuehdot

13) Lopettaminen

Miten lopetan toimintani?
a. tee lopettamisilmoitus. Lisää tietoa löydät esim. YTJ:n sivuilta.
b. ota yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi, pankkiin ja tilitoimistoosi sekä verottajaan ja rahoittajaan. Työttömyyskorvausta hakiessasi liittoosi ja/tai TE-toimistoon.
c. mieti vielä voitko myydä toimintaasi, osaa siitä tai jotain käyttöomaisuudesta.’

14) Koulutus

Mistä koulutusta?
– hyödynnä koulutus hankkeita, ota yhteyttä paikallisiin oppilaitoksiin esim. aikuiskoulutuskeskuksiin.
– TE-toimistolta, yrittäjäjärjestöiltä, kauppakamarilta, yksityisiltä toimijoilta, ELY-keskuksilta ja oppisopimustoimistosta ym.

15) Alv:iin ja veroihin liittyvät ongelmat

Miten ALV palautetaan ulkomaankaupassa? Alv – palautukset – koska voin hakea?
Katso verottajalta: Verottajan sivut

Kausiveroilmoituksen tekeminen?
Täältä löydät ohjeet ja lomakkeet: Verottajan sivut

Miksi joudun maksamaan jälkiveroja?
– liian pienet arvioidut ennakot tai ei ole annettu ollenkaan arviota. Muista tehdä tarkistus veroista ajoissa.
– oletko purkanut varauksia tai myynyt omaisuutta – tällöin verovaikutus jää helposti huomaamatta
– jos olet osa-aika yrittäjä, huomaathan että veroprosentti määräytyy kokonaistuloksen mukaan (henkilöyhtiöt)

Mihin ennakkoverot perustuvat? Miten muutan ennakkoveroja?
Ensimmäisenä ja toisena vuonna ennakot perustuvat itse antamaasi arvioituun tuloon. Jatkossa sitä korotetaan indeksillä viimeisen verotuspäätöksen (eli paljonko toissa vuoden tilikaudella sinulla tuli verotettavaa tuloa) mukaan.

16) Suojausasiat

Mistä saan patentin tai mallisuojan tuotteelleni / idealleni?
a. hyödynnä keksintäsäätiön hankkeita patentti ja suoja-asioissa – niiltä saa ohjeita ja voit saada teetettyä heillä esim. uutuusarvotutkimuksen.
b. alan yksityiset toimijat antavat ohjeistusta
c. oppaat ja ohjeet suojaamiseen: www.prh.fi

17) Uuden tuotteen/palvelun lanseeraus jakelukanavat

Kuinka saan tuotteelleni/ palvelulleni parhaan näkyvyyden?
a. määritä oma asiakasryhmäsi mahdollisimman tarkasti, jotta voit valita parhaat menetelmät markkinoinnillesi.
b. sosiaalinen media ja omat www-sivut
c. printtimedia, suoramainonta sekä lehti-ilmoittelu
d. henkilökohtainen myynti ja markkinointi, hyödynnä oma verkostosi
e. tiedota tärkeimmille yhteistyökumppaneille ja asiakasryhmille
f. muista infota vanhat asiakkaasi, päivitä ja käytä asiakasrekisterisi
g. pyri saamaan lehtijuttu
h. pyri saamaan yhteistyökumppaneilta tukea myyntiin, mainontaan ja näkyvyyteen, esim. lanseerauskamppanjahinnoittelu?

18) Matkakorvaukset

Minulla on toiminimi, saanko maksaa kilometrikorvaukset itselleni?
Pidä ajopäiväkirjaa, käytännöt vaihtelevat tapauskohtaisesti, riippuu toimialasta, auton käytöstä omiin ajoihin ym. viisainta kysyä paikallisesta verotoimistosta.

Voinko veloittaa asiakkaalta kilometrit toiminimessä?
Kyllä voit, mutta se on veronalaista tuloa, eli muista lisätä alv myös matkalaskuun (esim. 0,xx€ + alv 24 %)

19) Lupa-asiat

Mistä löydän tietoa tarvittavista luvista?
a. katso vinkkejä toimialoittain Suomi.fi-sivuilta

20) Varastonhallinta

Mikä on oikean kokoinen varasto? Mihin sitä tarvitaan?
a. aseta tavoite varaton kiertoajalle ja arvolle ja seuraa sitä
b. selvitä alan keskimääräinen kiertoaika
c. seuraa maksuaikoja toimittajiin päin, kilpailuta
d. seuraa hävikkiä
e. ole kriittinen ostoissa äläkä tuijota pelkkää lisäalennusprosenttia
f. muista asettaa hälytysrajat tuotteille, eli koska pitää tilata lisää

21) Franchising yrittäjyys

Liittyisinkö Franchise-ketjuun?
Käytä asiantuntijaa sopimusehdotuksen läpikäynnissä, kysele vastaavankokoisilta, ketjussa jo toimivilta franchise-yrittäjiltä. Lisää tietoa löydät myös Suomen Franchise yhdistyksestä.