Merenkulku käyttää edelleen fossiilisia polttoaineita yli 99 prosentissa energiantarpeestaan. Tämä tarkoittaa, että lähes 3 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin laivaliikenteestä – osuus, joka on vähennettävä nopeasti, jos globaalit ilmastotavoitteet halutaan saavuttaa.
BSR:n rahoittama Blue Supply Chains -hanke on kehittänyt tutkimuksen, yhteistyön ja käytännön analyysien avulla menetelmiä ja strategioita, joilla satamat voivat toimia solmukohtina siirtymisessä kohti fossiilivapaata merenkulkua. Concordia osallistui 22.10.2025 Uumajassa järjestettyyn loppuseminaariin, jossa esiteltiin projektin tulokset. ACEP-hanke osallistui saadakseen tietoa logistiikan tulevista energiamuodoista, sillä raskaiden kuljetusten sähköistäminen ja energiakysymykset yleisesti ovat keskeisiä ACEP-hankkeessa ja kiinnostavia Alholmenin teollisuusalueen näkökulmasta. Innovation boost -projekti osallistui saadakseen tietoa siitä, miten innovaatioissa ja uusissa liiketoimintamalleissa voidaan tehdä yhteistyötä vihreän siirtymän puitteissa.
Kuulimme puheenvuoroja muun muassa Uumajan sataman toimitusjohtajalta Patrik Mattsonilta ja Stefan Breitenbachilta Port of Hamburg Marketingista. He esittelivät energiamurroksen etenemissuunnitelman: A roadmap for sustainable ports, jossa muun muassa Uumajan tiekarttaa vihreään vetypohjaiseen polttoaineen tuotantoon nostettiin esiin konkreettisena esimerkkinä. Uumajan osalta tämä tarkoittaa E-metanolia. Aurora Botnia ja joustava energiankäyttö esiteltiin seminaarissa Catarina Fantin toimesta.
Satamat tulevaisuuden energiakeskuksina
Satamat on perinteisesti nähty tavaravirtojen logistiikkakeskuksina. Blue Supply Chains osoittaa, että ne voivat tulevaisuudessa toimia myös energiakeskuksina – paikkoina, joissa uusiutuvia polttoaineita tuotetaan, varastoidaan ja jaellaan aluksille ja junille.
Umeå Energi:n toimitusjohtaja Jan Ridfeldtin mukaan valmistelut ovat jo pitkällä, ja energiayhtiö on tärkeässä roolissa alueen kehityksen edistämisessä. ”Umeå Energi toimii tässä yhteiskunnan kehittäjänä.” Energiamurros voi myös luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Karl Jivén, tutkija ja projektipäällikkö IVL, Svenska Miljöinstitutet ja Lina Samuelsson, yhteiskuntasuunnittelija INAB Infrastruktur i Umeå AB -yhtiöstä.
Jos haluat oppia lisää siitä, miten laivaliikenteen hiilidioksidipäästöjä voidaan vähentää, Blue Supply Chains -hankkeen loppuraportti on hyvä aloitus. Lue koko loppuraportti tästä.

