Besökarlistan var lång och förväntningarna höga när Jakobstadsregionens fem kommuner bjöd in till exportseminarium. Under namnet Export Leadership Forum bjöd Jakobstad, Kronoby, Larsmo, Pedersöre och Nykarleby 29.10 in företagsledare, förtroendevalda, tjänsteinnehavare och alla andra intresserade till ett seminarium för att lägga fokus på Jakobstadsregionens historiska, nuvarande och framtida roll som exportregion.
Efter en inledning av kommerserådet Peter Boström om hur Jakobstadsregionens näringsliv i århundraden varit resilient för förändringar intog Europa- och ägarstyrningsminister Joakim Strand scenen som första Key Note Speaker. Han berömde Jakobstadsregionens mångsidiga näringsliv och det imponerade antalet företag, samt lyfte upp hur exceptionellt stor andel av exporten just Jakobstadsregionen står för. Regionen har erfarenhet, och det syns i konkreta siffror.
”Företagen i Jakobstadsregionen tänker större, de är inställda på en internationell marknad,” påpekade Strand om sina företagsbesök i regionen.
Minister Strand talade även om vad som behöver förbättras på nationell nivå för att öka Finlands konkurrenskraft. Enligt honom är unga tydligt inriktade på framtiden, och talar om smart specialisering, hållbarhet och AI. För att möta den internationella konkurrensen borde Finland därmed satsa än mer på utbildning. Likaså lyfter han upp hur viktigt det är att företagen utför sin R&D verksamhet i Finland.
”Jag önskar folk skulle fara ut och fira på torget när vi får ett forskningscenter till Finland, inte bara när vi vinner VM i ishockey”, menade Strand.
Minister Strand avslutade med en vädjan till bankerna om att våga ta mer risker och ge mer lån. Många företag har det svårt just nu att få finansiering för sina tillväxtdrömmar, men det behövs för att få i gång ekonomin.

Produktutveckling och ständig förändring


Ledarskapsproffset Nina Kopola, styrelsemedlem i bl a Atria och tidigare generaldirektör för Business Finland, tog över mikrofonen efter Strand. Hon tog fasta på seminariets tema resiliens, och lyfte upp hur viktigt det är med anpassning. När omvärlden förändras, måste företaget kunna anpassa sina produkter och möjligheter i realtid.
”Produktutvecklingen är företagets puls. Den visar om företaget lyssnar på kunder och klarar av att hålla sig aktuellt,” påpekade Kopola.
För att det ska lyckas måste det finnas en organisatorisk resiliens, med modiga människor och en kultur av lärande. Kopola lyfter fram betydelsen av ledare som kan lyssna mer än de försöker kontrollera, och vågar ha förtroende för sina anställda.
”De mest framgångsrika företagen har ett syfte de jobbar för. Det hjälper dem att tänka långsiktigt men ändå agera snabbt,” konstaterade Kopola.
Kopola var även imponerad över hur Jakobstadsregionens företag visar att de kan samarbeta med konkurrenter. Genom öppna innovationssystem kan företag skapa helt nya lösningar för att möta dagens utmaningar.
Kopola konstaterade avslutande att världen inte kommer bli enklare, så vi kan inte vänta på det. Ambassadör Mikael Antell, biträdande avdelningschef på utrikesministeriet, höll med henne i sitt anförande, och lyfte upp dagens internationella turbulens. Enligt honom har totalförsvarets betydelse ökat enormt efter Rysslands attack mot Ukraina, som ändrat säkerhetsläget för en överskådlig framtid.
”Ekonomin har blivit en ny krigsarena, och frihandel är inte längre en självklarhet. Varje nytt frihandelsavtal är dock ett steg i rätt riktning.”
Som en del av totalförsvaret bör kritiska leveranskedjor förbättras. Det är en del av beredskapen, som kräver aktivt uppbyggningsarbete.
”Beredskap är som en försäkring. Dess värde syns inte varje dag utan bara den dagen den behövs,” avslutade Antell.
Lokala företagsledare visar exempel
Efter pausen bjöd seminariet på överraskningsprogram i form av en intervju med producent Janne Hyöty från Sugar House Publishing. Exportbranschen kanske ofta förknippas med fraktskepp som flyttar varor, men företaget han arbetar för exporterar musik. Hans specialområde har blivit K-pop och J-pop, dvs populärmusik i Sydkorea och Japan, vilket lett till många listettor i båda länderna med flera olika grupper.
Intervjun följdes av två paneldiskussioner med företagsledare från regionen. Den första panelen fokuserade på B2C, dvs företag som säljer direkt till konsumenter. Paneldeltagarna var Markus Hellström från Snellman Group, Tom von Bonsdorff från Baltic Yachts Ab och Sebastian Östman från Genero Ab. De berättade om sina branscher och de utmaningar de möter, som kan vara väldigt olika.
Von Bonsdorff lyfte upp hur varje försäljning för dem är ett resultat av en lång tid av förhandlingar, eftersom varje lyxjakt är skräddarsydd enligt köparens önskemål. Deras köpare hör till de allra rikaste i samhället, vilket ofta även betyder att de har en viss maktposition. Kunderna är främst i Västeuropa och USA, vilket innebär att Baltic Yachts påverkas mycket av förändringar i världspolitiken i den delen av världen.
Hellström lyfte upp att trots att de säljer till konsumenter är det viktigt för dem att de småföretag som utgör grunden för deras underleverantörskedja klarar sig för att det ska gå bra för dem. I Snellmans fall innebär detta ofta enskilda svinuppfödare. En osäker ekonomisk situation som drabbar småföretag är därför även riskfull för ett större företag som Snellman.
Den andra paneldiskussionen fokuserade på B2B, dvs företag som säljer till andra företag. I panelen deltog Lotta Lindén-Svarvar från Norcar Ab, Jan-Henrik Svensson från Beamex Ab och Stefan Sjöberg från Mirka Ab.
”Under min karriär som VD har jag sett hur viktigt det är att reagera snabbt under nedgångar. Om ett affärsområde försvinner, är det viktigt att se till att det också finna andra produktlinjer eller affärsområden. För att detta ska lyckas måste du lyssna på kunden,” säger Lindén-Svarvar.


Svensson lyfte fram vikten av psykologisk trygghet i organisationen. Det innebär att de anställda ska våga fråga frågor och komma med egna förslag. Han lyfte även upp vikten av en tydlig ägarstrategi. Då vet de anställda vilka målen med verksamheten och avkastningen är på förhand, och kan använda det som ledsnöre också i svåra tider. Beamex, som bygger kalibreringsutrustning, har dock den konjunkturfördelen att de arbetar med företag som befinner sig i vitt skilda branscher, från läkemedel till bilar till flygplan till rymden och mycket mer.
Mirkas Sjöberg påpekade hur viktigt det är att bygga upp olika framtidsscenarier och arbeta med dem. Det går inte att leva i den bästa av världar, utan företaget måste också klara av att förhålla sig till om det går helt annorlunda än man vill. Till exempel i en värld av tariffer måste företaget också kunna fortsätta sin verksamhet på något sätt.
Export Leadership Forum lockade över 200 deltagare och skapade både intressanta diskussioner och värdefulla möten. Seminariedagen följdes av en galamiddag, som många av seminariedeltagarna också deltog i.

