DigiBoost – statusuppdatering

Under hösten har ett femtontal företag fått möjlighet att utveckla sin digitala marknadsföring inom Projektet DigiBoost – Boosting Digimarketing in Jakobstad Region. Vi har genomfört tre kunskapsverkstäder där företagen fått input i hur de skall tänka kring dagens digitala marknadsföring, möjlighet att göra en nulägesanalys samt fått kunskap i hur de kan lägga upp sin marknadsföringsstrategi. Många härliga diskussioner har uppstått och erfarenhetsutbytet mellan företagen har varit aktivt och öppet. Strax innan jul möttes företagarna och studerande från Novias tradenomprogram, som skall jobba tillsammans kring dessa teman under våren.

Vecka tre startar vi upp kunskapsverkstäderna som skall ge företagen direkt nytta till sin egen marknadsföring och hjälp med att lösa deras specifika utmaningar.

Vi vill också slå ett slag för företagen – också små och medelstora – att aktivt ta hjälp av studerande från yrkeshögskolorna genom praktik och kurs- eller slutarbeten. Detta kan ge den tilläggsresurs som ibland är svår att hitta i mikroföretagets vardag. Kanske kan studerande bidra till att ta fram en SoMe-strategi, göra en kundanalys eller bygga upp ett sökmotoroptimeringssystem?

Före sommaren kommer vi att publicera en digital verktygsback som ger andra företag, än de som deltagit i projektet, stöd och idéer för sin digitala marknadsföring, så håll utkik på vår webb senare i vår.

Projektet är ett Akke utvecklingsprojekt finansierat av Österbottens förbund.

Tilläggsinfo:
Fredrik Sandelin – Regionutvecklare
+358 10 239 7554
fredrik.sandelin@concordia.jakobstad.fi