Sjöfarten använder fortfarande fossila bränslen för mer än 99 procent av sin energiförsörjning. Det innebär att nästan 3 procent av världens totala växthusgasutsläpp kommer från fartygstrafik – en andel som måste minska snabbt om de globala klimatmålen ska nås.
Det BSR-finansierade projektet Blue Supply Chains har genom forskning, samverkan och praktiska analyser utvecklat metoder och strategier för hur hamnar kan bli nav i övergången till en fossilfri sjöfart. Concordia deltog i slutseminariet som ordnades i Umeå 22.10.2025, där resultaten av projektet presenterades. ACEP-projektet deltog för att få information om logistikens framtida energiformer eftersom elektrifiering av tung trafik och energifrågor i allmänhet är centrala i ACEP-projektet och intressanta ur Alholmen Industrial Parks synvinkel. Innovation boost-projektet deltog för att hämta in hur man samarbetar kring innovation och nya affärsmodeller i den gröna omställningen.
Vi fick höra talturer av bland annat Umeå hamns vd Patrik Mattson och Stefan Breitenbach från Port of Hamburg Marketing. Det presenterade en färdplan för energiomställningen: A roadmap for sustainable ports där bland annat Umeås vägkarta till grön vätgasbaserad bränsleproduktion lyfts som ett konkret exempel. För Umeås del betyder det E-metanol. Aurora Botnia och den flexibla energianvändningen presenterades som ett case på seminariet av Catarina Fant.
Hamnar som framtidens energihubbar
Traditionellt har hamnar setts som logistiknav för godsflöden. Blue Supply Chains visar att de i framtiden även kan fungera som nav för energiomställning – platser där förnybara bränslen produceras, lagras och distribueras till fartyg och tåg.
Enligt Jan Ridfeldt, vd för Umeå Energi, är förberedelserna långt gångna och energibolaget spelar en viktig roll i att driva utvecklingen regionalt. “Här innehar Umeå Energi rollen som samhällsutvecklare.” Energiomställningen kan också skapa nya affärsmöjligheter.

Karl Jivén, Researcher and project manager på IVL Svenska Miljöinstitutet, och Lina Samuelsson, samhällsplanerare på INAB Infrastruktur i Umeå AB.
Vill du lära dig mer om hur koldioxidutsläppen från fartygstransporterna kan minskas är slutrapporten från Blue Supply Chains en bra början. Läs slutrapporten här.

