Tänä kesänä, Jaakon Päivien yhteydessä, Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia järjestää jälleen vuosittaisen rekrytointitapahtumansa Tule Tänne! – panostus, joka tuo esiin seudun työnantajia ja vahvistaa Pietarsaaren seudun vetovoimaa paluumuuttajien ja uusien asukkaiden näkökulmasta. Nyt avautuu ilmoittautuminen niille yrityksille, koulutuksen edustajille, asumisen toimijoille ja kunnille, jotka haluavat esitellä toimintaansa mahdollisille paluumuuttajille ja uusille muuttajille.
– Keskustelut elinkeinoelämän kanssa osoittavat kiinnostusta kasvuun ja kehitykseen, mutta työvoimassa on suuri tarve osaamiselle, jota seudulta tällä hetkellä puuttuu. Tule Tänne! -tapahtuman kautta haluamme näyttää kaiken sen, mitä Pietarsaaren seutu voi tarjota – sekä työ- että asuinpaikkana, sanoo Fredrik Sandelin, Concordian aluekehittäjä.
Kävijäkokemus keskiössä
Tapahtuma järjestetään tänä vuonna torstaina 24.7., mikä on eri viikonpäivä kuin aiempina vuosina. Uusi päivä on myönteinen muutos, sillä tapahtuma ei enää osu samaan aikaan perinteisen Jaron ottelun kanssa.
– Haluamme tänä vuonna panostaa kunnolla kävijäkokemukseen. Kävijöillä on mahdollisuus keskustella maksutta urasuunnitelmistaan ura-asiantuntijoiden kanssa ja tarkastella yritysideoitaan yritysneuvojien kanssa, kertoo Daniela Mårtenson, Concordian toimitusjohtaja.
Tärkein osa kävijäkokemusta ovat kuitenkin näytteilleasettajat – vuonna 2024 mukana oli peräti 50 yritystä. Tänäkin vuonna Concordia pyrkii laajaan edustukseen eri toimialoilta. Messujen monipuolisuus on ratkaisevaa, jotta jokainen mahdollisessa muuttajaperheessä voi nähdä tulevaisuuden Pietarsaaren seudulla.
– Toivotamme kaikki yritykset tervetulleiksi mukaan – myös ne, joilla ei juuri nyt ole rekrytointitarvetta. Messut ovat erinomainen tilaisuus rakentaa työnantajamielikuvaa ja verkostoitua tulevaisuutta varten. Ja mikä parasta – osallistuminen on täysin maksutonta niin näytteilleasettajille kuin kävijöillekin, sanoo Sandelin.
Opiskelupaikkakunnat tärkeä osa markkinointia
Suomenkielinen poismuutto on usein nostettu esiin Pietarsaaren seudun haasteena, ja siksi tänä vuonna panostetaan myös markkinointiin suomenkielisille työssäkäyntialueille ja opiskelupaikkakunnille.
– Opiskelijat ovat tärkeä kohderyhmä, mutta monet rekrytointitapahtumat järjestetään lukuvuoden aikana. Meidän erikoisuutemme on tarjota jotain ainutlaatuista – rekrytointitapahtuma keskellä kesälomakautta, yhdistettynä elävään kaupunkifestivaaliin. Näin voimme tarjota kokonaisvaltaisen kokemuksen: Tule, viihdy ja onnistu!, sanoo Rebecca Åkers, Concordian viestintävastaava.
Ilmoittautu näytteilleasettajaksi täällä!
