– Det är först i ett senare skede som man ser vilka val som var de avgörande som företaget gjorde, säger Saul Mäenpää, VD på Anchor Ventures. Han var en av talarna på tillväxtevenemanget Modiga val, som Concordia och Anchor Ventures arrangerade tisdagen den 10 december.
Tillsammans med Rasmus Östman, Sebastian Östman och Isak Fagerholm från investeringsbolaget var Saul Mäenpää med och byggde upp Friends & Brgrs för drygt tio år sedan.

– Under corona-lockdownen stängde vi inte våra restauranger utan satsade på tillväxt. Efter coronan hade vi 20 restauranger i stället för 10 medan våra konkurrenter inte hade någon ökning, säger Mäenpää.
Ekeris VD Christian Sundqvist var inne på samma linje som Saul Mäenpää. Under hans ledning sedan 2022 har Ekeris resultat och omsättning ökat kraftigt.
– När jag sade att vi skulle nå en omsättning på 100 miljoner och ett resultat på 10 miljoner på några år var det knappt någon som trodde mig. Men så blev det. Man måste våga och sedan tro på de val man gör. Du kommer sällan högre än vad du siktar!

Hans tips till företagen är att inte vara billigast. Det gäller att hitta något annat som får kunderna att välja dig nästa gång. För Ekeris del har det varit en lång livslängd på släpen företaget producerar som gjort att många kunder väljer dem år efter år.
Många företag i Österbotten har bra produkter och visioner. Men det är på en punkt företagen kan bli bättre, nämligen på försäljning, säger Josua Fagerholm, medgrundare av Anchor Ventures.
– Trots att Nyland inte har mer kompetens än Österbotten så säljs det mest där. Därför gäller det för de österbottniska företagen att satsa på att nätverka och sälja!
Evenemanget avslutades med en paneldebatt kring tillväxt och i den deltog förutom ovanstående talare Viktoria Forsberg från företaget Wild & Berg, Lina Björkskog från företaget Widetoes och företagsrådgivare Kari Myllymäki från Concordia.

