Mod, näringsliv och glitter på Jakobstadsregionens första VoimaNaiset

Ett förväntansfullt sorl fyller Campus Allegro fredagen den 26.9. Aulan är ovanligt färgglad, med många olika företags varumärkesfärger och besökare i många olika färgers kostymer. En färg sticker dock ut – den ljusrosa färgen som evenemanget kännetecknas av. 250 kvinnor har samlats för regionens första näringslivsevenemang för kvinnor – VoimaNaiset.

VoimaNaiset är ett nytt koncept, skapat av grundaren Jannica Granbacka. Jakobstadsevenemanget är det andra i följden efter en lyckad pilot i Vasa i början av året. Under sloganen Voimaannu – Verkostoidu – Vaikuta (ungefär Stärk dig – Nätverka – Påverka) vill hon skapa en nisch för kvinnor i näringslivet. Efter Jakobstad fortsätter evenemanget på Finlandsturné med besöksmål som Karleby, Uleåborg, Helsingfors och Jyväskylä.

Den kvinnliga aspekten syns inte bara i besökarskaran, utan också i programinnehållet. Efter den inledande frukosten börjar programmet i Schaumansalen med sångframträdande av X-faktorvinnaren Tika med sången ”Superwoman” av Alicia Keys. Scenen är inredd med rosa blommor och stora gula fotöljer.

Inspiration och initiativ

Programmet börjar med ”inspirationsföreläsningar” med fokus på arbetsvälmående och självförtroende. Temat är valt med omsorg, eftersom forskning visar att kvinnor trots hög utbildning och erfarenhet ofta lider av dåligt självförtroende och bluffsyndrom.

Jenni Pitkänen, arbetslivspåverkare från Teknologiindustrin, inleder med att säga att hon vill att Finland ska ha världens bästa arbetsliv. Pitkänen, som även är kunnig inom neurovetenskap, vill lyfta fram vikten av att arbeta utifrån individens styrkor och att skapa en mångfald i arbetslivet. Josefin Siermala från Työplus håller med, och lyfter upp vikten av psykologisk trygghet för att skapa välmående på arbetsplatsen. Det innebär att de anställda vågar vara sig själva.

Jenni Pitkänen
Josefin Siermala

En aspekt av VoimaNaiset är att en av talturerna ges till en välgörenhetsorganisation, för att den ska få synlighet. I Jakobstad är denna välgörenhetsorganisation Project liv. Organisationens grundare Nina Brännkärr-Friberg berättar om hur det som lett henne framåt i livet ofta varit att göra ett modigt val, också när andra säger att det inte går.

Från inspiration går temat över till påverkande när Österbottens handelskammares VD Paula Erkkilä tar över ordet. Hon lyfter upp historia och statistik kring både kvinnor som påverkat näringslivet och de brister som finns, till exempel det lilla antalet kvinnliga VDar och kvinnliga riksdagsledamöter från Vasa valkrets. Hon lyfter även upp att bara 29% av styrelseledamöterna i små- och medelstora bolag är kvinnor. I större bolag är siffran mer jämställd, men den har långt styrts av kvotering från lagstiftarhåll.

”Olikheten beror på många olika saker, som uppfostran, förebilder, studiehandledning, brist på mod, egna prioriteringar och en tendens att nöja sig med för lite. Vi måste också bli bättre på att stödja varandra”, säger Erkkilä.

Hon lyfter upp nätverkande som den allra viktigaste aspekten för framgång. Detta kan ske via skola, arbete, hobbyer, barn, men också för de modigare via resor, some och spontana möten.

Paula Erkkilä

Inför evenemanget hade vem som helst möjlighet att skicka in en ansökan till ”Rising star”-tävlingen, där en person hade chans att berätta om sin idé och fick chansen att pitcha den på scen. Vinnaren av tävlingen var forskardoktor Sarah Åkerman. Under evenemanget berättar hon om sin forskning om Österbotten som en blå zon, dvs ett område där människor lever ovanligt länge. Hennes pitch handlar om att detta borde kunna marknadsföras och paketeras bättre och säljas utomlands.

”Vi borde kunna kommunicera vad vi är bra på, och lägga höga mål, som t ex att depression här ska vara 0%,” säger Åkerman.

Styrka genom rådgivning och samarbete

Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordias representanter på plats

Under pausen är det dags för nätverkande. Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia är på plats med ett stand. Fokuset är på kvinnligt företagande och att lyfta fram Concordias företagsrådgivning. Bara ca 33% av företagarna i Finland är kvinnor, och de får endast 6% av startupfinansieringen. För att skapa ett socialt hållbart samhälle vill Concordia stärka kvinnligt företagande. Många besökare är intresserade av verksamheten, och flera tar med sig guiden för att starta företag.

Den sista delen av programmet är en paneldiskussion med både lokala och nationella aktörer inom näringslivet. I panelen deltar Daniela Mårtenson (Concordia), Marjo Santanen (Billerud), Milla Monola (Kind Company), Elise Tarvainen (Isku), Katja Ekman (arbetspensionsbolaget ELO), Nina Nyman (Mirka), Hannah Malkamäki (LokalTapiola Österbotten) och Inger Aaltonen (Hanken & SSE Executive Education). Panelen fokuserar på ”Erfarenheter och lärdomar om hur man bygger ett meningsfullt (arbets)liv som kvinna”.

Frågorna som ställs rör huruvida kvinnorna känt sig begränsade i sina arbetsliv och vilka deras bästa tips är till andra och sina tidigare jag.

”Mitt bästa tips är nog att våga tacka ja till uppdrag som är utanför din bekvämlighetszon”, kommenterar Concordias VD Mårtenson.

”Jag vill också rikta ett tack till de män som hjälpt mig under vägen”, nämner Santanen.

”En viktig sak är att tänka på hur vi pratar om flickor, ge dem inte bara komplimanger för att vara söta och vackra, utan använd adjektiv som modig och stark också”, säger Malkamäki till en kör av applåder.

Evenemanget avslutas med ännu ett sångframträdande av Tika, som lockar de deltagande att dansa med till låten ”What a feeling” av Irene Cara. Evenemangets grundare Granbacka avslutar med att säga att hon planerar ett nytt evenemang till Jakobstad hösten 2026.

Publiken blev glatt överraskade när det sista sångnumret inkluderade både dans och glitter.
Besökarna fick ta hem goodiebags med material från de olika sponsorerna, som Billerud, Concordia, HalpaHalli, LokalTapiola, JNT, Barebells, Vitamin Well och Närpes tomater.
Integritetspolicy

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett effektivt och användarvänligt sätt. Cookies används bland annat för bästa möjliga användarupplevelse för och för att analysera vår trafik.

Nödvändiga kakor

Nödvändiga kakor finns på webbplatsen för användning och hantering av språkversioner och för att webbplatsen ska fungera korrekt.

Tredjepartskakor

Tredjepartskakor används för besökarstatistik och för att spara användarens val.

Information samlas t.ex. in om
- webbplatsens besökarstatistik
- val av webbläsare
- tillgängliga webbplatser och funktioner