Den 28 november ordnades finalen för tävlingen Tervatynnyri på Centria yrkeshögskola i Karleby. Tävlingen arrangeras för sjätte gången och var denna gång större än någonsin. Bland domarna fanns riktiga proffs och finalisterna imponerade.
Över hundra personer fyllde Centrias för evenemanget rosabelysta sal när de första talarna steg upp på scenen. Evenemanget hölls på både finska och engelska, eftersom flera av finalisterna hade internationell bakgrund. Medelåldern i publiken – liksom bland deltagarna – var överraskande låg, något som vittnar om en stark entreprenörsanda bland de yngre generationerna.
Alla deltagare hade skickat in sina bidrag under tiden 1.9-31.10.2025, varefter en jury valt ut de bästa förslagen till final. Evenemanget organiserades i samarbete mellan Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia, KOSEK, YritysKannus, Kaustisen seutukunta, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät, Österbottens handelskammare, Viexpo, Centria och Nihak.

Evenemangets huvudsponsor OP Keski-Pohjanmaas Företagsbankdirektör Tuukka Hakala fick inleda evenemanget. Han påminde om hur företag påverkar hela miljön vi verkar i och därför har stor betydelse för vilken riktning världen rör sig i. Han påminde nya entreprenörer om vikten att planera och testa sin idé, först i en så liten skala som möjligt. Han påminde även äldre entreprenörer om att behovet av förnyelse aldrig tar slut, och hur viktigt det är att vara nyfiken av hur andra gör.
Efter öppningen följde femminuterspitchar i två kategorier: Ideasarja och Mastersarja.
Ideasarja: Från landsbygdslogistik till språkinlärning
I idéserien fick privatpersoner utan eget företag pitcha sin idé för en chans att vinna 1000€ för utveckling av idén. Det rörde sig alltså inte om färdiga koncept, men de olika tävlande hade utvecklat sina idéer till mer eller mindre genomförbara format. Finalisterna hade även fått hjälp med sin pitch av arrangörernas mentorer.
Flera av de tävlande utgick från problem de stött på i sin vardag, som de försökte lösa genom sin affärsidé.Mikko Hurme utgick från egna erfarenheter av burnout när han pitchade en idé om att sälja guidade stunder för att umgås med djur (till exempel kaniner och terapihundar) till företag för att hjälpa de anställdas stressnivåer. Chukwuemeka Obanya hade genom sitt arbete stött på många ensamma äldre människor på landsbygden som hade dålig tillgång till service, och föreslog att man genom AI på en plattform kan samla ihop olika servicebegäran på allt från matleverans till snöröjning och hantverkararbete. Att samla ihop tjänsterna kan spara körtid för serviceleverantörerna.



Han var inte den enda som föreslog en AI-baserad lösning. Riikka Rajaniemi föreslog ett AI-baserat verktyg för att underlätta arrangerandet av idrottsevenemang. Enligt henne finns det mycket tyst kunskap som hopas på samma personer, vilket gör det ineffektivt och sårbart. Disha Konti föreslog en AI baserad lösning för att lära sig finska på ett naturligt sätt, genom att ge den lärande vardagliga situationer och en låg tröskel att öva sig på språket.

Domarna i idéserien bestod av företagsrådgivare från regionens utvecklingsbolag. Sanna Kankaanpää representerade Jakobstadsregionens utvecklingsbolag Concordia. Domarna lyfte upp frågor kring idéernas skalbarhet och huruvida den enskilda entreprenören själv hade all kunskap de behövde. I de fall där pitchen handlade om att skapa en plattform, som Mariam el Majadis plattform för välmåendecoaching, påminde domarna om att det är svårt att skapa plattformar eftersom de måste ha både ett stort urval köpare och säljare, men ingen part börjar använda plattformen utan att den andra redan är där.

Vinnaren av idéserien blev Vilivaltteri Isomäki, Elias Tannila och Tuomas Hietanen med sin idé Talousakatemia. Det är ett nätbaserat, spelifierat sätt för unga att lära sig mer om privatekonomi. Tjänsten skulle säljas till till exempel kommuner och företag. Domare Sanna Kankaanpää lyfte upp hur de tre blivande entreprenörerna hade identifierat ett tydligt behov i målgruppen, och att unga allt oftare får betalningsanmärkelser.
Mastersarja: tillväxtambitioner och logistikinnovationer
I Masterserien fanns bara fyra finalister, och domarna gavs avsevärt mycket mer tid att ställa frågor efter finalistens femminuterspitch. Prissumman i denna kategori var 5000€. Domarna i serien bestod av Toni Lähde, brandexpert och känd från bland annat TV-serien Diili, Paula Erkkilä från Österbottens handelskammare, Anneli Komi från Suomen Uusyrityskeskukset, Tuukka Hakala från OP Keski-Pohjanmaa och investerarproffsen Sanna Vihermaa och Ville Urpilainen.

I denna serie var LumiSnow från Jakobstad en av finalisterna. De pitchade sina slalomstavar av bambu, planerade som ett unikt och hållbart redskap för freestyleskidåkare. De lyfte i din pitch upp produktens hållbara ursprung och lokala produktion, bland annat är handtagen från Herrmans i Pedersöre. Domarna gillade idén, och uppmuntrade entreprenörerna att göra lite mer marknadsforskning om konkurrenter och köpare, samt att skapa ett baslager så att produkten alltid finns till salu. Entreprenörerna lovade att det kommer att finnas fler till salu före jul.

LumiSnow var de enda som sålde en produkt, de andra tävlande erbjöd plattformstjänster. Agronomy erbjöd en plattform för att sälja livsmedel direkt från producent till konsument utan mellanhänder, levererad till dörren. Domarna jämförde tjänsten med andra organisationer, som Reko, men såg potential särskilt i stadsmiljö.
Dandelier pitchade ett verktyg inom turismbranschen för försäljning av små turismföretags tjänster till resebyråer. Idén var långt utvecklad och hade fått stor finansiering redan, men hade även stora konkurrenter utomlands. Bringee svarade på ett behov av att förnya logistikbranschen, så att paket kan färdas tillsammans med andra resande. Om en person är påväg någonstans kan hen tjäna lite pengar genom att ta med ett paket som också ska dit. Domarna såg en del problem i hur kunden ska kunna lita på leverantörerna, men skaparna bakom Bringee lovade stark identifikation, lokationstjänster i realtid och försäkringar, vilket imponerade på juryn.
Och vinsten går till…
I pausen sammanstrålades Jakobstadsregionens representanter. Företagsrådgivare Sanna Kankaanpää, som coachat LumiSnow i sin pitch, var stolt över finalisterna. Själv svarade Måns Finholm, Jakob Laurila och Alexander Björn att de var nöjda med sin insats, och att de hade lärt sig väldigt mycket de kunde ta med sig vidare i processen. Domarna hade ställt tuffa frågor, men även gett bra feedback. Flera av domarna kom även och talade med dem under pausen.

Innan resultaten meddelades intervjuades några tidigare vinnare på scenen. Silpa Kinnunen med sitt företag Ruokaisa vann Idéserien förra året med innovativa piroger. Hon hade vidareutvecklat idén och produkterna kan nu köpas i vanliga matbutiker. Jussi Loukiainen från Platonic Partnership vann Masterserien för två år sedan med en idé om att spelifiera journalistik. Idén hade ändrats lite sedan vinsten för att fokuseras på utbildningsmaterial, och hans tjänst används idag i nätutbildningsmaterial bland annat på moodle. Båda vinnarna sa att tävlingen varit en viktig språngbräda för att tro på och utveckla sin idé.
I slutet av evenemanget presenterades vinnarna. Masterseriens vinnare blev Bringee av Bringuin Solutions Oy. Domarna lyfte fram hur långt de redan utvecklat idéen som en vinnande faktor. Vinnarna och alla finalister fick sedan chansen att skåla och nätverka. Tervatynnyri ordnas igen år 2026.
