Työnantajamielikuva ja vinkkejä sen luomiseen

Työnantajabrändäys osa seutumarkkinointia

Työnantajanbrändäys lähtee yrityksen sisäisestä strategiasta luoda edellytykset mielekkääseen ja motivoivaan työympäristöön, jossa työntekijöillä on mahdollisuudet kehittyä ja kehittää osaamistaan näin toivoessa. Motivoituneet ja sitoutuneet työntekijät ovat avainasemassa menestyksekkääseen yritykseen, jossa tuottavuus on korkeampaa ja asiakastyytyväisyys parempaa. Työntekijöiden tahtotila toimia työnantajansa ”lähettiläänä” on tällöin kasvanut ja eri kanavia, foorumeita ja työvälineitä käyttäen he välittävät myös kokemuksia ja arkeansa eteenpäin. Henkilökohtaiset kertomukset, olivat ne sitten sukulaistreffeillä tai markkinointivideoiden välityksellä, antavat realistiset lähtökohdat ulkopuolisille saada mielikuva yrityksestä, sen toiminnasta ja arvomaailmasta. Koetaan, että työnantajanbrändäys tulee olla osana jokapäiväistä toimintaa, jolloin myös työpaikan houkuttelevuus ja tunnettuus lisääntyvät ja yrityksellä on suurempi mahdollisuus tavoittaa heille relevantit osaajat.

Yrityksille on niiden koosta huolimatta tarjolla työnantajabrändäyskoulutuksia sekä palveluntarjoajia löytyy seudultamme myöskin. Meillä kaikilla on mahdollisuus vaikuttaa työnantajabrändäyksellä myös seutumme houkuttelevuuteen.

Jos haluat inspiraatiota tai esimerkkejä työnantajabrändäyksestä seudultamme, niin katso seuraavien yritysten some-kanavia/kotisivuja: Löfs Oy, Sosiaali- ja terveysvirasto, AIP Alholmen Industrial ParkEna Golv & Tak, Ammattipojat, JAKE Rakennus, Bohouse Finland

Tässä tulee toinen esimerkki työnantajabrändäyksestä: https://yle.fi/uutiset/3-10959671

Vinkkejä

Vinkkejä työnantajamielikuvan luomiseen

1. Viestintä. Muistakaa kertoa toiminnastanne eri kanavien kautta. Kertokaa teidän tarinanne, mitkä ovat yrityksen arvot, ketkä työskentelevät yrityksessä jne. Luokaa näkyvyyttä ja tietoisuutta myös silloin kun ette rekrytoi. Sinä päivänä, kun tarvitsette lisää henkilökuntaa ja aloitatte rekrytoimenpiteet olette luoneet kiinnostavamman kuvan työnantajana ja syventäneet suhteenne seuraajienne kanssa.

2. Olkaa yhteydessä myös heihin, jotka eivät valita avoinna olevaan paikkaan tai heihin, jotka eivät kutsuta haastatteluihin. He voivat tulevaisuudessa olla kollegoitanne, asiakkaitanne, toimittaja tai yhteistyökumppani.

3. Hyödyntäkää Pietarsaaren seudun ”tervetulopakettia tänne muuttaneiden uusien työntekijöiden kanssa. Te niin kuin me haluamme, että seudun uudet asukkaat viihtyvät täällä ja tuntevat itsensä tervetulleiksi tänne. Heillä on mahdollisesti myös kumppani mukana, joka ei hänkään tunne seutua, tuolloin materiaalista on myös hyötyä hänelle. Lähettäkää meille sähköpostia niin tuomme tervetulopaketin yrityksellenne tai sitten työntekijä voi hakea paketin suoraan konttoriltamme.

4. Mitä tehdä töitten jälkeen? Tutustukaa kauniisiin vaellusreitteihimme ja seutumme kauniiseen luontoon. Meillä on merenläheinen luonto lähellä ja hyvin hoidettuja vaellusreittejä melkein takapihallamme. Nauttikaa raikkaasta ilmasta ja jaa valokuviasi kanavissasi aihetunnisteemme #visitjakobstadregion kera. Vinkkejä vaellusreitteihimme.

5. Vastuullisuus. Monelle potentiaalisille työntekijälle kestävä kehitys on tärkeä asia ja ovat kiinnostuneet miten yritykset ajattelevat kestävästä kehityksestä, kiertotaloudesta ja työskentelevätkö he aktiivisesti näiden kysymysten parissa. Se voi olla myös ratkaisevaa, jos haluat houkutella pätevimpiä työntekijöitä juuri sinun yritykseesi.

Olkaa yhteydessä jos teillä on ideoita, ehdotuksia tai haluatte keskustella näistä asioista. Yhdessä voimme nostaa seutumme houkuttelevuutta ja saada tänne uusia asukkaita ja etabloitumisia.