”Man ser ofta en kolonn av fyra lastbilar i följd. Färden går
långsamt och knyckigt. Farten är inte hög men man får
ändå inte tappa koncentrationen för ett endaste ögonblick.”

RIKSÅTTAN RF

RIKSÅTTAN bicycle icon

BEHOV: Omkörningsfiler på sträckan Ytterjeppo-Storvist.

KOSTNAD: 6,4 miljoner.

×

RIKSVÄG 8

VÄGFAKTA. Riksväg 8 på sträckan Vasa-Karleby än en del av stomförbindelsen mellan hamnstäderna på västkusten mellan Åbo och Uleåborg. Riksväg 8 hör till EU:s TEN-T övergripande nät. Riksvägen är viktig för västkustens tunga exportindustri och hamntransporter. Dessutom är riksväg 8 Finlands viktigaste specialtransportrutt i syd-nordlig riktning. Korsningen mellan Riksväg 8 och Regionväg 746 och Förbindelseväg 7393 (Kovjokivägen-Ångloksvägen) behöver göras om för att trafiken ska flyta smidigare längs riksvägen. Trafikmängden längs Riksväg 8 är över 4000 fordon per dygn. Hastighetsbegränsningen i korsningen är 100 km/h.

SYFTE. Smidigare och tryggare trafik längs Riksväg 8.

ÅTGÄRDER. Standardhöjning av Riksväg 8 på sträckan Gunilack-Kovjoki, med omkörningsfiler, mitträcken och förbättring av anslutningar.

TIDTABELL. 2013 gjordes en utvecklingsutredning om förbindelseleden Vasa-Uleåborg. Utvecklingen av sträckan Vasa-Karleby sker i den första fasen genom att med jämna mellanrum bygga omkörningsfält med mitträcke och förbättra korsningen mellan riksvägarna 8 och 19 till en planskild anslutning. Dessutom förbättras gång- och cykelvägarna och bullerbekämpningen. Projektet finns också med i kommunens trafiksäkerhetsplan, men aktuell tidtabell och vägplan saknas.