”Trafiken till och från Mirka är högsta prioritet.
Riksväg 8 och 19 hänger ihop – här behövs bättre lösningar.”

PETER SJÖBLOM

teknisk direktör

YTTERJEPPOKORSNINGEN bicycle iconbicycle iconbicycle icon

BEHOV: Planskild korsning, vägförbättring både på Riksåttan och Riksväg 19 samt gång- och cykelleder i hela området.

KOSTNAD: 8,4 miljoner.

”Det handlar om att rädda liv”

Hör Joachim Rännar berätta om korsningen

×

rubrik

Stödtext

×

RIKSVÄG 8 - RIKSVÄG 19 - REGIONVÄG 749

VÄGFAKTA. Riksväg 8 på sträckan Vasa-Karleby än en del av stomförbindelsen mellan hamnstäderna på västkusten mellan Åbo och Uleåborg. Riksväg 8 hör till EU:s TEN-T övergripande nät. Riksvägen är viktig för västkustens tunga exportindustri och hamntransporter. Dessutom är riksväg 8 Finlands viktigaste specialtransportrutt i syd-nordlig riktning. Korsningen mellan Riksväg 8 och Riksväg 19 är det livligast trafikerade området i kommunen. De båda riksvägarna är viktiga förbindelseleder och en knutpunkt, framför allt för trafiken till och från Mirkas fabrik i Jeppo. Trafikmängden längs Riksväg 8 norrut är över 4000 fordon per dygn, medan trafikmängden söderut samt läng Riksväg 19 ligger mellan 2000 och 4000 fordon per dygn. Hastighetsbegränsningen på riksvägarna är sommartid i huvudsak 100 km/h. På avsnittet genom korsningen är begränsningen 60 km/h.

SYFTE. Smidigare och tryggare trafiklösningar i korsningen.

ÅTGÄRDER. Planskild korsning och förbättringar av Riksväg 8, Riksväg 19 och Regionväg 749, samt gång- och cykelleder i området.

TIDTABELL. 2013 gjordes en utvecklingsutredning om förbindelseleden Vasa-Uleåborg. Utvecklingen av sträckan Vasa-Karleby sker i den första fasen genom att med jämna mellanrum bygga omkörningsfält med mitträcke och förbättra korsningen mellan riksvägarna 8 och 19 till en planskild anslutning. Dessutom förbättras gång- och cykelvägarna och bullerbekämpningen. Projektet finns också med i kommunens trafiksäkerhetsplan.